دومین جایزه‌ی بنیاد کوردشوپ به "اَمینه عُمَر" نویسنده و مترجم غرب کوردستان (کوردستان سوریه) تعلق گرفت

جایزه‌ی سالانه‌ی زارا از سوی بنیادی فرهنگی کوردشوپ به نام "زارا محمدی" آموزگار زندانی‌شده‌ی شرق کوردستان به یکی از نامزدهای این جایزه تعلق خواهد گرفت
امینه عمر، برنده‌ی جایزه‌ی زبان کوردی
امینه عمر، برنده‌ی جایزه‌ی زبان کوردی

اربیل(کوردستان ۲۴)- "بنیاد خدمت به تاریخ و فرهنگ کوردی" (کوردشوپ)، دومین "جایزه‌ی زارا" را به نویسنده‌ی غرب کوردستان که در عرصه‌ی ادبیات و زبان کردی سهم بسزایی داشته است، اعطا کرد.

"اَمینه عُمَر" که در آلمان زندگی می‌کند و بیش از ۵۰ سال به زبان کوردی خدمت کرده است، به دلیل وضعیت نامناسب جسمانی نتوانست در مراسم اهدای جایزه در اربیل شرکت کند.

"خالد جمیل" نویسنده از غرب کوردستان (کوردستان سوریه)، که به نمایندگی از سوی آمینه عمر" جایزه‌ی زارا را در این مراسم دریافت کرد، به کوردستان ۲۴ گفت: در آینده‌ی نزدیک این جایزه را به آمینه عمر خواهم داد.

تعداد قابل‌توجهی از روشنفکران، نویسندگان و فعالان مدنی از هر چهار بخش کوردستان در مراسم اهدای "جایزه‌ی زارا" در اربیل شرکت کردند که جمعی از آنان معتقدند که هنوز در مناطقی از  کوردستان تلاش‌های زیادی علیه زبان و فرهنگ کردی وجود دارد.

"ولات قادری"، مدیر بنیاد "کورد شاپ" به کوردستان۲۴ گفت: «زبان هویت مهم همه ملت‌ها است، ما ترجیع داده‌ایم که سالانه در مراسمی ویژه به کسانی که به زبان کردی خدمت می‌کنند، جایزه بدهیم».

آمینه عمر (معروف به دختر کورد) نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و استاد زبان کوردی که از میان ١٠ نامزد دیگر به انتخاب هیئت‌داوران این جایزه را دریافت کرده است، سال ۱۳۲۶ شمسی در روستای "خربه جهویان" از توابع شهر "جزیره"ی غرب کوردستان (کوردستان سوریه) متولدشده. وی ۱۵ کتاب به زبان کوردی و دو ترجمه از عربی نوشته به کتابخانه‌ی بزرگ کوردی افزوده است.