تهران خواستار ازسرگیری مبادلات بازرگانی با اربیل شد

تلویحا حملات موشکی را "پستی و بلندهای موسمی" توصیف کرد
ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران - عکس: اتاق بازرگانی تهران
ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران - عکس: اتاق بازرگانی تهران

اربیل (کوردستان٢٤)- تهران از اقدام اربیل برای توقف مبادلات بازرگانی با آن کشور، ابراز تاسف عمیق کرد و خواستار شد که "فراسوی پستی و بلندهای موسمی" مبادلات بازرگانی از سر گرفته شوند.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، امروز دوشنبه ٢٢ ژانویه، با انتشار بیانیه‌ای در وبگاه خود، از اتاق بازرگانی اربیل خواست که در تصمیم خود برای توقف واردات کالاهای ایرانی و استفاده از آن، تجدید نظر کند.

پس از حملات موشکی ایران به مناطق غیرنظامی اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان و شهید و مجروح شدن شهروندان غیرنظامی، اتاق بازرگانی اربیل در واکنش به آن، از بازرگانان و شهروندان اقلیم خواست واردات کالاهای ایرانی و استفاده از کالاهای ایرانی را متوقف کنند.

در بیانیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، آمده است:"درخواست تحریم کالاهای ایرانی عمیقا تاسف ما را به نمایندگی از کنشگران تجاری برانگیخت."

بیانیه با اشاره به روابط دیرین و تاریخی و نزدیکی‌های فرهنگی بین دو طرف، به طور تلویحی خواستار پرهیز از تاثیرات حوادث سیاسی شده و تاکید کرده است:"نخستین بار نیست که فراز و فرود دنیای سیاست، اراده ما را برای پاسداشت این ذخایر تاریخی می‌آزماید... نیک می‌دانیم که نگهداشت این خزینه گرانمایه، طبعی بلند و همتی والا می‌خواهد."

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، اگرچه از عباراتی چون "طبعی بلند و همتی والا" استفاده کرده، اما هیچ اشاره‌ای به حملات موشکی نکرده و با بستگان قربانیان حملات نیز ابراز همدردی نکرده است.

و با بیان اینکه "بازرگانان ایران و اقلیم کوردستان عراق، حجم تجارتی به ارزش تقریبی ٣ میلیارد دلار را در سال جاری به ثبت رسانده‌اند." افزوده است:"اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از برادران کورد و عرب در اتاق‌های سراسر عراق به ویژه اقلیم کوردستان می‌خواهد که با حزم و سینه گشاده و فراسوی پستی و بلندهای موسمی، به آینده پیش‌رو بنگرند."

این در حالی است که اتاق بازرگانی دهوک نیز در اقدامی مشابه اتاق بازرگانی اربیل، اعلام کرد برای تامین کالاهای مورد نیاز خود "به دنبال جایگزین" کالاهای ایرانی هستند.

حملات موشکی ایران به مناطق غیرنظامی اقلیم کوردستان، گردهمایی‌های اعتراضی گسترده در شهرهای اقلیم را به دنبال داشت و تاکنون نیز ادامه دارند.

برخی رسانه‌های عربی نوشتند که ایران انتظار واکنش‌های شدید از سوی دولت و مردم اقلیم کوردستان را نداشت.

حدود ساعت ١١:٣٠ دوشنبه شب ١٥ ژانویه، سپاه پاسداران ایران مناطق غیرنظامی در اربیل، را آماج حملات موشکی کرد که در نتیجه آن، خانه یک تاجر معروف کورد کاملا تخریب، پنج غیرنظامی شهید و شش غیرنظامی دیگر مجروح شدند.

مقامات ایران، دلیل حمله را "وجود مقر اطلاعاتی اسرائیل" در نقطه مورد هدف اعلام کردند، اما مقامات اقلیم کوردستان و دولت عراق به شدت آن را رد کرده و اقدام ایران را محکوم کردند.

حمله موشکی ایران در سطح بین‌المللی نیز شدیدا محکوم شد و انزجار عمومی به دنبال داشت.

ب.ن