آمریکا بانک عراقی (الهدی) را تحریم کرد

"به عنوان مجرای تامین مالی تروریسم"
بانک الهدی
بانک الهدی

اربیل (کوردستان٢٤)- یک بانک دیگر عراق، از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، به اتهام تبدیل شدن به مجرای تامین مالی تروریسم و همکاری با ایران، مورد تحریم قرار گرفت.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، امروز دوشنبه ٢٩ ژانویه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای محافظت از سیستم مالی عراق در برابر سوءاستفاده از سوی تامین‌کنندگان مالی تروریست‌ها، کلاهبرداران و پول‌شویی‌ها، اقدام کرده است و بانک عراقی (الهدی) را به عنوان مجرای تامین مالی تروریسم معرفی می‌کند.

در بیانیه آمده است که شبکه اجرای جرایم مالی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، با اتکا به اسنادی که در دست دارد، قانونی را پیشنهاد کرد که بانک الهدی را از بهره‌گیری سیستم مالی ایالات متحده منع می‌کند و همه موسسات و آژانس‌های مالی داخلی را از افتتاح یا نگهداری حساب برای یا از طرف بانک الهدی، منع می‌کند.

همچنین تاکید کرده است که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، تحریم‌هایی را علیه مالک بانک الهدی اعمال خواهد کرد.

بر پایه بیانیه:" بانک الهدی و حامیان خارجی آن، از جمله ایران و گروه‌های نیابتی ایران، وجوهی را که می‌توان از آن برای حمایت از تجارت مشروع و آرزوهای اقتصادی مردم عراق استفاده شود، منحرف می‌کنند. این بازیگران شرور به خشونتی دامن می‌زنند که ثبات عراق و جان شهروندان آمریکایی و عراقی را به طور یکسان تهدید می‌کند."

وزارت خزانه‌داری آمریکا، خاطرنشان کرده که برای تقویت اقتصاد عراق و محافظت از سیستم‌های مالی ایالات متحده و عراق در برابر سوءاستفاده‌‌، به همکاری دیرینه خود با دولت عراق متعهد می‌ماند.

این در حالی است که هفته گذشته، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، به اتهام حمایت از سپاه پاسداران و گروه‌های مسلح در عراق، سوریه و لبنان، تحریم‌هایی را علیه مدیرعامل شرکت هواپیمایی فلای بغداد اعمال کرده‌ است.

وزارت خزانه‌داری همچنین حسين مؤنس، رهبر جنبش حقوق و نماینده مجلس عراق را به اتهام انتقال کالا برای سپاه پاسداران تحریم کرد.

آمریکا پیشتر هم شماری از بانک‌های عراق را به خاطر همکاری با ایران، تحریم کرده است.

ب.ن