دستیار ویژه‌ی جرج بوش: "این ایران است که خواستار خروج آمریکایی‌ها از عراق است"

"نیروهای آمریکایی به دعوت عراق در این کشور حضور دارند"
جان کریگ، دستیار سابق جرج دبلیو بوش
جان کریگ، دستیار سابق جرج دبلیو بوش

اربیل (کوردستان ۲۴)- دستیار ویژه‌ی جرج دبلیو بوش در مبارزه با تروریسم، معتقد است که ایالات‌متحده منافع راهبردی در خاورمیانه دارد و درحالی‌که به مدت دو قرن نقش مهمی در منطقه ایفا کرده است، در خاورمیانه خواهد ماند.

جان کریگ، دستیار سابق جرج دبلیو بوش در مبارزه با تروریسم به برنامه‌ی خبری یکشنبه‌شب (۱۵ بهمن ۱۴۰۲) کوردستان ۲۴ گفت که دولت عراق تحت تأثیر ایران است، بنابراین تهران در جهت منافع خود به‌طور مداوم بر بغداد فشار می‌آورد. وی گفت: "اما ایالات‌متحده با عراق به‌عنوان یک کشور مستقل رفتار می‌کند."

کریگ گفت: "اگر دولت عراق بخواهد ما کشورشان را ترک کنیم، ما این کشور را ترک خواهیم کرد. ما در سال ۲۰۱۱ از عراق عقب‌نشینی کردیم و سپس در سال ۲۰۱۴ به درخواست همان دولت بازگشتیم." وی گفت: "ما رابطه‌ی شفافی با دولت عراق داریم".

این سیاستمدار آمریکایی گفت: "ما باید واقع‌بین باشیم، این ایران است که خواستار خروج آمریکا از عراق است."

پس از درخواست دولت عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی برای بازگشت نیروهای ائتلاف، اکنون آمریکایی‌ها ریاست این نیروها را در عراق بر عهده دارند. این نیروها پس از بازگشت به عراق ده‌ها بار از سوی گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران با بمب‌گذاری کنار جادهای، حملات موشکی و پهپادی، هدف قرار گرفته شده‌اند که در مواردی با حملات متقابل آمریکا مواجه شده‌اند.

در پی حمله‌ی حماس به اسرائیل در ٧ اکتبر ٢٠٢٣ و اشغال باریکه‌ی غزه از سوی اسرائیل که به کشته و مجروح شدن ده‌ها هزار فلسطینی منجر شد، حملات گروه‌های مسلح در عراق به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق تشدید شده است.