السودانی به مقام ایرانی: تعرض به حاکمیت و امنیت عراق غیرقابل قبول است

"عراق به تلاش‌ها برای حفظ ثبات منطقه ادامه می‌دهد"
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و دبیر شورای امنیت ایران
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و دبیر شورای امنیت ایران

اربیل (کوردستان٢٤)- نخست وزیر عراق در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تاکید کرد که تعرض به حاکمیت و امنیت عراق غیرقابل قبول است و کشورش به تلاش‌ها برای حفظ ثبات منطقه، ادامه می‌دهد.

دفتر نخست وزیری عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور، امروز دوشنبه ٥ فوریه از علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، استقبال کرده است.

بر پایه بیانیه در این دیدار، نخست وزیر تاکید کرده است که عراق هرگونه اقدام یکجانبه هر کشوری را که خلاف اصول بین‌المللی و ناقض احترام متقابل به حاکمیت کشورها باشد را رد می‌کند.

و با اشاره به اینکه عراق پایبندی خود را به اصل حسن همجواری و روابط مطلوب با کشورهای منطقه و جهان ثابت کرده است، خاطرنشان کرد که تعرض به حاکمیت و امنیت عراق غیرقابل قبول است.

السودانی، گفته است که عراق، تلاش بزرگی برای حفظ ثبات و آرامش و منافع مشترک مردم منطقه به کار گرفته و در آن مستدام خواهد بود.

در بیانیه آمده است که دبیر شورای عالی امنیت ایران نیز بر پایبندی کشورش به حفظ امنیت و ثبات عراق تاکید کرده و تمایل کشورش را برای ادامه همکاری‌ها در چارچوب توافق امنیتی فی‌مابین به طوریکه امنیت دو کشور حفظ شود، نشان داده است.

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا اعلام کرده در واکنش به حملات شبه‌نظامیان افراطی به نیروهایش در اردن، پایگاه‌های شبه‌نظامیان و نیروی قدس ایران را در عراق و سوریه مورد هدف حملات سنگین قرار داده است. حملاتی که عراقی‌ها می‌گویند ١٦ کشته بر جای گذاشته‌اند. هنوز روشن نیست که اعضای نیروی قدس در میان کشته شدگان باشند.

پس از حملات موشکی ایران به مناطق غیرنظامی اربیل، پایتخت اقلیم کوردستان، دولت عراق ضمن محكوم کردن حملات، علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، شکایت کرد.

پس از حملات موشکی به اربیل، این اولین دیدار یک مقام بلندپایه ایرانی با نخست وزیر عراق است. السودانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، درخواست وزیر خارجه ایران برای دیدار را رد کرد.

ب.ن