چارچوب هماهنگی شیعه: هدف گرفتن ابوباقر ساعدی خصومت با عراق است

"ماموریت نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق پایان یافته است"
نشست چارچوب هماهنگی شیعه
نشست چارچوب هماهنگی شیعه

اربیل (کوردستان٢٤)- چارچوب هماهنگی شیعه، می‌گوید که با هدف گرفتن فرمانده ارشد کتائب حزب‌الله عراق از سوی آمریکا، ماموریت نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق پایان یافته است.

چارچوب هماهنگی شیعه، امروز پنجشنبه ٨ فوریه درباره کشته شدن ابوباقر ساعدی، فرمانده ارشد کتائب حزب‌الله عراق در حمله پهپادی آمریکا، بیانیه‌ای منتشر کرد.

چارچوب هماهنگی شیعه در بیانیه خود، ضمن محکوم کردن "حملات تکراری نیروهای آمریکا علیه حاکمیت عراق و عبور از خطوط قرمز". تاکید کرده است که حملات، نیروهای رسمی عراق و افرادی را هدف گرفته‌اند که در نابودی داعش و پاکسازی عراق مشارکت داشته‌اند.

همچنین خاطرنشان کرده که هدف گرفتن ابوباقر ساعدی، "خصومت با عراق است و با آن، ماموریت نیروهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق پایان یافته است."

چارچوب هماهنگی شیعه در این بیانیه بر تداوم تلاش‌های دولت عراق برای پایان دادن به ماموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی تاکید کرده "تا سلسله حملات شرورانه آمریکا پایان یابند و شهروندان در ثبات و سلامت باشند."

پیش از این نیز سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، در بیانیه‌ای در خصوص کشته شدن فرمانده کتائب حزب‌الله، اعلام کرد که احتمال دارد این گونه اقدامات آمریکا، تداوم گفتگوهای دولت عراق با ایالات متحده را با مشکل مواجه کند.

شب چهارشنبه ٧ فوریه، در حمله پهپادی آمریکا به یک خودرو در منطقه مشتل در شرق بغداد، ابوباقر ساعدی، فرمانده ارشد کتائب حزب‌الله عراق، کشته شد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا با تائید حمله، اعلام کرد که ساعدی را به دلیل مشارکت در حمله به نیروهای آمریکا هدف گرفته‌اند.

همچنین تاکید کرد که برای حفاظت از نیروهای خود، به این قبیل حملات ادامه می‌دهند.

حملات آمریکا به شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه، پس از یک حمله پهپادی به نیروهای آن کشور در اردن شدت گرفت که در آن سه سرباز آمریکایی کشته و حدود ٤٠ سرباز آمریکایی دیگر مجروح شدند.

وزارت دفاع آمریکا، گفت که در اولین واکنش به آن حمله، ٨٥ موقعیت شبه‌نظامیان در عراق و سوریه را با به کارگیری ١٢٥ مهمات هدف گرفته است.

دولت عراق اعلام کرد که در حمله تلافی‌جویانه آمریکا ١٦ نفر کشته‌ شده‌اند.

آمریکا، ایران را عامل اصلی حملات می‌داند، به طوریکه از طریق نیروهای نیابتی خود در منطقه حملات را انجام می‌دهد، اما ایران دخالت در امور گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق را رد کرده است.

ایران حمله شب گذشته به فرمانده کتائب حزب‌الله را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت عراق دانست.

ب.ن