پات رایدر: بدون هیچ تردیدی عاملان حمله به نیروهایمان در عراق و سوریه را مجازات می‌کنیم

"گفت‌وگوهای کمیته عالی نظامی عراق و آمریکا درباره تغییر در ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش ادامه دارند"
پات رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا
پات رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا

اربیل (کوردستان٢٤)- سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید "بدون هیچ تردیدی" عاملان حمله به نیروهایشان در عراق و سوریه را مجازات می‌کنند و گفت‌وگوهای کمیته عالی نظامی عراق و آمریکا درباره تغییر در ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، ادامه دارند.

پات رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز پنجشنبه ٨ فوریه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن در پاسخ به پرسش‌  گزارشگر کوردستان٢٤ در خصوص اوضاع عراق، اظهار داشت که گفت‌وگوهای کمیته عالی نظامی عراق و آمریکا درباره تغییر در ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، ادامه دارند.

همچنین تاکید کرد که وجود یک عراق باثبات برای همه مهم است و به همین دلیل به گفتگوها ادامه می‌دهند. و یادآور شد که نیروهایشان در عراق هستند تا در رویارویی با گروه دولت اسلامی – داعش، به ارتش عراق آموزش نظامی ارایه دهند.

رایدر گفت که به اقدامات در جهت حفاظت از نیروهایشان ادامه می‌دهند و "بدون هیچ تردیدی" عاملان حمله به نیروهایشان را مجازات می‌کنند.

او با اشاره به حملات تلافی جویانه آمریکا علیه شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه، گفت که حملات، بخشی از تلاش‌های بین‌المللی هستند که به منظور کاهش توان عملیاتی شبه‌نظامیان وابسته به ایران انجام می‌شوند که منطقه را دچار آشفتگی کرده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، خاطرنشان کرد که کشورش خواستار آشفته شدن بیشتر اوضاع نیست و به همین دلیل قصد حمله به طرف‌ها را ندارد، اما "بدون هیچ تردیدی" به حملاتی که علیه نیروهایشان انجام می‌شود، پاسخ دفاعی خواهند داد.

رایدر همچنین کشته شدن فرمانده ارشد کتائب حزب‌الله عراق در حمله پهپادی آمریکا به خودروی او در بغداد را که اخیرا انجام شد، مورد توجه قرار داد و گفت که آن فرمانده در طراحی حملات به نیروهای آمریکا در منطقه مشارکت داشت و پس از هدف گرفتنش، دولت عراق را از انجام حمله مطلع کرده‌اند.

و با تاکید بر اینکه آمریکا به حاکمیت عراق احترام می‌گذارد گفت تمام توان خود را به کار می‌گیرند که در حملات تدافعی مردم غیرنظامی قربانی نشوند.

خودروی ابوباقر ساعدی، فرمانده ارشد کتائب حزب‌الله عراق که در حمله پهپادی آمریکا در بغداد مورد حمله قرار گفت و در آن کشته شد
خودروی ابوباقر ساعدی، فرمانده ارشد کتائب حزب‌الله عراق که در بغداد مورد حمله پهپادی آمریکا قرار گرفت و در آن کشته شد

حملات تلافی جویانه آمریکا به شبه نظامیان شیعه در عراق و سوریه، پس از یک حمله پهپادی به نیروهای آن کشور در اردن شدت گرفت که در اثر آن سه سرباز آمریکایی کشته و حدود ٤٠ سرباز آمریکایی دیگر مجروح شدند.

شبه نظامیان شیعه که از آنها با عنوان "جبهه مقاومت اسلامی" یاد می‌شود، با شروع جنگ غزه و حملات واکنشی و سنگین اسرائیل به گروە حماس فلسطینی، حملات خود علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق و سوریه را افزایش دادند.

شبه‌ نظامیان شیعه پیش از آن، هر از چند گاهی در نقاط مختلف به نیروهای ائتلاف حمله کرده‌ و هدف از حملات خود را ناچار کردن آنها به خروج از عراق و سوریه اعلام نموده‌اند.

شبه نظامیان، نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا را اشغالگر می‌نامند و خواستار خروج آنها هستند، موضعی که ایران قویا از آن حمایت می‌کند.

نیروهای ائتلاف بارها اعلام کرده‌اند که به درخواست دولت عراق و در چارچوب رویارویی با تهدید و خطرات داعش در این کشور هستند و در حال حاضر سرگرم گفت‌وگوها برای تغییر ماموریت خود با دولت عراق هستند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در مصاحبه اخیر خود با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی تاکید کرد که نوع حملات تغییر کرده‌اند و به ادامه حضور نیروهای ائتلاف در منطقه نیاز دارند تا همچون رویارویی با داعش، با تروریسم رویارو شوند.

ب.ن