کارشناسان: خوانش موازی مسرور بارزانی برای مسئله فلسطین و مسئله کورد پیشامدی نو و موضعی شجاعانه است

در اجلاس جهانی دولت‌ها و در برابر رهبران و تصمیم‌گیرندگان جهان
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در اجلاس جهانی دولتها - ٢٠٢٤
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در اجلاس جهانی دولتها - ٢٠٢٤

اربیل (کوردستان٢٤)- توجه نخست وزیر اقلیم کوردستان به مسئله فلسطین در اجلاس جهانی دولت‌ها در دبی، و بررسی آن به موازات مسئله کورد در خاورمیانه، از دیدگاه کارشناسان سیاسی یک پیشامد نو به شمار آمده و آن را موضع شجاعانه، توصیف کردند.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، روز دوشنبه ١٢ فوریه در اجلاس جهانی دولت‌ها – ٢٠٢٤ در دبی، سخنرانی و درباره مسئله فلسطین، اظهار نظر کرد.

نخست وزیر، با تاکید بر اینکه برخی مسائل ژئوسیاسی منطقه برای مدت‌های طولانی بدون حل مانده‌اند و برای حل آنها لازم است یک تصمیم شجاعانه گرفته شود، گفت:" بحران‌هایی که در فلسطین بروز کرده‌اند، به دلایلی، بسیار مایه نگرانی هستند. یک بحران بشری در منطقه در میان است. مدت ٨٠ سال است که مسائل ریشه‌ای فلسطینی‌ها حل نشده‌اند. اگر حل می‌شدند اکنون ما شاهد این تراژدی نبودیم. حل مسائل به فراموشی سپرده شده و پیچیده‌تر شده است. منفعت‌طلبان از شکاف موجود به عنوان فرصتی در جهت منافع خود استفاده کرده‌اند."

محمد شاکر، نماینده سابق مجلس نمایندگان عراق، درباره سخنان مسرور بارزانی در مورد فلسطین، به کوردستان٢٤ گفت:" نخست وزیر به طور واضح اعلام کرد که کوردها و فلسطینی‌ها، دو ملت ستم‌دیده در منطقه هستند و حق دارند در مورد تعیین سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند و حتی معاهده‌های بین‌المللی نیز از آن حمایت می‌کند."

همچنین شیروان شمیرانی، کارشناس سیاسی در مصاحبه با کوردستان٢٤ درباره اهمیت سخنان آقای بارزانی، با بیان اینکه نشان دهنده درک کوردها از مسئله فلسطین و مشروع دانستن و دفاع از حل آن است، گفت:" نخست وزیر اقلیم کوردستان به طور رسمی دیدگاه اقلیم را برای جهان عرب و رهبران آن تبیین کرد... همچنین تمامی اتهاماتی را که از سوی کشورهای همسایه در خصوص مسئله فلسطین، علیه اقلیم مطرح می‌شوند را رد کرد."

 مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در اجلاس جهانی دولتها - ٢٠٢٤
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در اجلاس جهانی دولتها - ٢٠٢٤ 

مسرور بارزانی در اجلاس جهانی دولت‌ها، مسئله فلسطین را با مسئله کورد همخوان دانست و گفت:"این برای ملت کورد نیز مصداقیت دارد. ما هم یک خواسته مشروع داریم و می‌خواهیم حق تعیین سرنوشت داشته‌ باشیم. دوستان و هم‌پیمانان‌مان آن را تائید کرده‌اند، اما همزمان می‌گویند که ضرورت‌های سیاسی مانع از همکاری آنها می‌شود. از ما خواسته می‌شود که این بی‌عدالتی را قبول کنیم. در حالیکه بی‌عدالتی، نابرابری را تغذیه می‌کند و مایه فقر و فساد و عدم ثبات سیاسی می‌شود. لازم است که به طور طبیعی عدالت محقق شود. لازم است که اجازه داده شود با در نظر گرفتن شرایط، آینده خود را ترسیم کرد. نباید هیچکس از احترام گذاشتن به حقوق ملت‌‌ها هراس داشته باشد."

شمیرانی، معتقد است نخست وزیر اقلیم به طور غیرمستقیم اعلام کرده است که کوردها در عراق و کشورهای دیگر همان مشکل فلسطین را دارند و طرح این دیدگاه در اجلاس را پیشامدی نو توصیف کرد.

از طرفی دیگر هیثم میاحی، کارشناس سیاسی عرب، با شرکت در گفتگوی خبری کوردستان٢٤، با اشاره به اینکه سخنان مسرور بارزانی در اجلاس جهانی دولت‌ها "متفاوت" و حاوی پیام دفاع اقلیم کوردستان از مسئله فلسطین بودند، تاکید کرد:" اقلیم کوردستان و نخست وزیر آن برای جهان عرب ارزشمند و قابل احترام هستند و به همین دلیل آقای بارزانی به اجلاس دعوت شده است."

نخست وزیر کورد، در برابر رهبران و مقامات بلندپایه جهان در اجلاس جهانی دولت‌ها در دبی، خاطرنشان کرد:"مردم، اعم از افراد و جوامع به آن چشم دوخته‌اند که قادر به تعیین سرنوشت خود باشند و این حق را هم دارند و لازم است زیستگاهی را برایشان فراهم کنیم که در آن آسوده زندگی کنند."

سامی ریکانی، کارشناس سیاسی به کوردستان٢٤ گفت که مسرور بارزانی، مسائل دو ملت کورد و فلسطینی را مورد توجه قرار داد که "فدای منافع رژیم‌های اسلامی و سکولار شده‌اند."

او در ادامه توضیح داد که ناکامی در حل مسئله کورد و فلسطین، موجب آشفتگی در منطقه شده و برخی کشورها برای حذف آنها تلاش می‌کنند.

ریکانی، گفت:"مثلث ملیتی ایرانی، ترکی و عربی به طور همزمان از مسئله فلسطین برای منافع خود و علیه یکدیگر استفاده می‌کنند."

 مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در اجلاس جهانی دولتها - ٢٠٢٤
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان در اجلاس جهانی دولتها - ٢٠٢٤

نخست وزیر اقلیم کوردستان، در اجلاس همچنین تاکید کرد:"چهار اقدام اصلی هستند که باید انجام شوند و در راستای آن تلاش می‌کنیم و عبارتند از تامین ثبات سیاسی، امنیت، پیشرفت اقتصادی و رویارویی با تغییرات اقلیمی که مسائل پیچیده‌ای هستند و برای هر کدام روش خاصی وجود دارد."

و نیز اعلام کرد:"در گفتگوهایی که با تصمیم‌گیرندگان در خاورمیانه داشته‌ام، دریافته‌ام که آنها نیز می‌خواهند با هم از این اوضاع اسفبار عبور کنیم. در سطح بین‌المللی نیز برای رویارویی منطقه ما با این چالش‌ها، خواست و اراده وجود دارد."

دکتر محمد احسان، کارشناس سیاسی، در مصاحبه با کوردستان٢٤، با توجه به سخنان مسرور بارزانی، ضمن شجاعانه دانستن آن، در خصوص راه‌حل‌ها گفت:" در خاورمیانه پس از مسئله فلسطین، مسئله کورد می‌آید و مسئله کورد با پنهان‌کاری و توطئه‌چینی و نسل‌کشی حل نمی‌شود و راه‌حل برای آن یا تاسیس دولت است یا دموکراسی حقیقی."

این در حالی است که در عراق، بین دولت اقلیم کوردستان و دولت فدرال، مناقشات برای حل اختلافات با فراز و فرودهای خاص خود ادامه دارند و هرازگاهی مناطق غیرنظامی، سرمایه‌داران و زیرساخت‌‌های اقتصادی اقلیم، توسط ایران و شبه‌نظامیان شیعه، آماج حملات موشکی و پهپادی می‌شوند.

با اینکه درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس فلسطینی ادامه دارند و از احتمال گسترش منطقه‌ای آن هشدار داده می‌شود، اکثریت جهان عرب و عمده قدرت‌های غربی برای رسیدن به صلح پایدار بین اسرائیل و فلسطین، بر گزینه تاسیس دو دولت پایفشاری می‌کنند. از طرفی دیگر شماری از کشورهای عربی روابط خود با اسرائیل را بهبود داده‌اند.

اسرائیل تاکنون با گزینه تاسیس دو دولت مخالف است.

ب.ن