تحلیلگر عراقی: قدرت تصمیم‌گیری مستقل در اربیل ارزشمند است

می‌خواهند تصمیم‌گیری سیاسی اربیل را تضعیف کنند
جبار مشهدانی، تحلیگر سیاسی عراقی
جبار مشهدانی، تحلیگر سیاسی عراقی

اربیل (کوردستان ۲۴)– یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید که قدرت تصمیم‌گیری مستقل در اربیل ارزش زیادی دارد و فشار بین‌المللی زیادی بر اربیل اعمال می‌شود.

جبار مشهدانی، تحلیلگر سیاسی عراقی به کوردستان ۲۴ گفت که مجلس نمایندگان عراق از سال ۲۰۰۳ یک رستوران سیاسی برای فرایند سیاسی در عراق است، تصمیمات سیاسی در رستوران گرفته می‌شود.

جبار مشهدانی گفت: «در سال ۲۰۰۶، در اولین جلسه‌ی مجلس نمایندگان عراق سه ساختار اصلی وجود داشت: ائتلاف کوردستان که در آن زمان تصمیم‌گیرنده‌ی کوردستان بود، ائتلاف شیعیان و جبهه اجماع سنی‌ها از سوی سنی‌ها تصمیم می‌گرفت آنچه پس از ٢٠ سال روی داد اختلافات و تقسیم شدن این ائتلاف‌ها بود که قدرت تصمیم‌گیری در مجلس را بسیار ضعیف کرده است.

این تحلیل‌گر سیاسی عراقی گفت: نیروی تصمیم‌گیری مستقل در اربیل ارزش بالایی دارد و فشار بین‌المللی زیادی بر اربیل وجود دارد، آنها می‌خواهند تصمیم‌گیری سیاسی اربیل را تضعیف کنند و می‌خواهند آن را به‌عقب برگردانند و می‌خواهند کوردها هم همچون ائتلاف‌های شیعه و سنی تقسیم شوند.

او در مورد خروج نیروهای آمریکا از عراق گفت: همه‌ی نقدینگی عراق نزد آمریکا است به همین دلیل اظهارنظر در مورد خروج نیروهای آمریکایی برای سوءاستفاده از توده‌های مردم مطرح می‌شود.

مشهدانی گفت: "حکومت کنونی عمدتاً شیعه و از گروه‌های مسلح است. کوردها و سنی‌ها نباید به آن رأی می‌دادند".

وی گفت: "به هیچ‌وجه امکان ندارد کسی بدون رضایت شیعیان رئیس مجلس نمایندگان عراق شود. سنی‌ها هیچ تصمیمی ندارند و هر سه روسای عراق (رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس نمایندگان) توسط شیعیان انتخاب می‌شوند."

وی گفت: شیعیان به میل خود رئیس مجلس تعیین می‌کنند و توافق سنی‌ها برای انتخاب رئیس مجلس جدید ارزشی ندارد.