نیویورک‌تایمز: انفجارهای اخیر ایران در خط لوله‌ی گاز و کارخانه‌ی مواد شیمیایی کار اسرائیل بود

چهارشنبه‌ی گذشته انفجارهایی در خط لوله‌ی انتقال گاز در مرکز ایران رخ داد

اربیل (کوردستان ۲۴)- روزنامه‌ی نیویورک‌تایمز به نقل از سه منبع مستقل گزارش کرد که انفجارها در خط لوله‌ی گاز ایران در چند روز پیش به دست اسرائیل صورت گرفته است.

منابع نیویورک‌تایمز گفته‌اند کە این منابع آتش‌سوزی در کارخانه‌ی مواد شیمیایی شهر قدس نیز کار اسرائیل بوده است.

دو مقام غربی همچنین گفته‌اند اسرائیل روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن تلاش کرده تا انفجار دیگری در یک کارخانه‌ی شیمیایی در نزدیکی تهران انجام دهد.

در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه (۱۴ فوریه) انفجارهایی در خط لوله‌ی سرتاسری گاز ایران در استان‌های چهارمحال و بختیاری و فارس به وقوع پیوست.

در یکی از نخستین واکنش‌ها و مواضع رسمی در این خصوص، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران این انفجارها را اقدامی "خرابکارانه و تروریستی" دانست. جواد اوجی، وزیر نفت نیز در حاشیه‌ی نشست هیئت‌وزیران گفت که "این اقدام تروریستی در شبکه‌ی خطوط انتقال گاز سرتاسری در سه منطقه‌ی کشور اتفاق افتاد."

شامگاه پنجشنبه نیز یک آتش‌سوزی در شهر قدس نزدیک تهران رخ داد. فرماندار این منطقه به خبرگزاری ایرنا گفت: "ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه در شهر قدس صدای یک انفجار مهیب شنیده شد و به‌محض ایجاد این انفجار پیگیری‌های لازم انجام و مشخص شد و معلوم شده حادثه ناشی از وقوع حریق در مخازن شیمیایی یک شرکت خصوصی تولید مواد شیمیایی بوده است."

سه منبع نیویورک‌تایمز گفته‌اند انجام این عملیات خرابکارانه نیاز به اطلاعات گسترده‌ای درباره‌ی زیرساخت‌های ایران دارد. یکی از دو مقام غربی گفته‌اند این انفجارها قرار بوده تنها "حمله‌ای نمادین" برای هشدار صریح اسرائیل در ارتباط با شرایط پرتنش منطقه تلقی شوند و خسارات زیادی برای مردم غیرنظامی به بار نیاورد. مقامات جمهوری اسلامی هم گفته‌اند این انفجارها تلفات جانی نداشته است.

همزمان با ادامه‌ی جنگ غزه تنش‌های بین اسرائیل و ایران افزایش یافته و اسرائیل حملات خود را به مواضع طرف‌های نزدیک به ایران در سوریه را تشدید کرده است.