عبدالفتاح السیسی از کاهش چشمگیر درآمدهای کشورش از کانال سوئز ابراز نگرانی کرد

"در اثر تنش‌‌ها در دریای سرخ"
عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر
عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر

اربیل (کوردستان٢٤)- در حالی که تنش‌‌ها در دریای سرخ ادامه دارند، رئیس‌جمهور مصر، از کاهش چشمگیر درآمدهای کشورش از کانال سوئز، ابراز نگرانی کرد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، امروز دوشنبه ١٩ فوریه گفت که درآمدهای کانال سوئز برای کشورش در سال جاری، به دلیل حملات شورشیان حوثی به کشتی‌ها، "٤٠ تا ٥٠ درصد کاهش یافته‌اند".

کانال سوئز یکی از منابع اصلی تامین ارز برای مصر است که درگیر بحران مالی شدیدی است.

از ماه نوامبر، حوثی‌های مورد حمایت ایران، در خلیج عدن و دریای سرخ، حملات متعددی را علیه کشتی‌ها انجام داده‌اند و اعلام کرده‌اند که "حملات به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در همبستگی با فلسطینی‌ها در نوار جنگ‌زده غزه"، انجام می‌دهند.

این حملات باعث شده‌اند که چندین شرکت بزرگ کشتیرانی، عبور خود از دریای سرخ را که معمولا ١٢ درصد تجارت جهانی از طریق آن صورت می‌گیرد، متوقف کنند و کشتی‌هایشان مسیری دیگر را با پیمودن هزاران مایل دورتر در اطراف آفریقا، انتخاب کنند.

سیسی در کنفرانسی با شرکت‌های نفتی گفت:"ببینید در مرزهای ما با غزه چه اتفاقی می‌افتد...، کانال سوئز که سالانه نزدیک به ١٠ میلیارد دلار برای مصر به ارمغان می‌آورد، (درآمدش) ٤٠ تا ٥٠ درصد کاهش یافته است و مصر باید به پرداخت هزینه‌ها به شرکت‌ها ادامه دهد."

سازمان ملل در اواخر ژانویه اعلام کرد به طور کلی عبور کشتی‌ها از کانال سوئز، که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می‌کند، در دو ماه گذشته ٤٢ درصد کاهش یافته است.

بر پایه گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، تعداد ترانزیت هفتگی کشتی‌های کانتینری از طریق کانال سوئز نسبت به سال قبل ٦٧ درصد کاهش یافته است، ترافیک نفتکش‌ها ١٨ درصد کاهش یافته است، ترانزیت کشتی‌های باری فله حامل غلات و زغال سنگ، شش درصد کاهش داشته و حمل و نقل گاز متوقف شده است.

کانال سوئز که در سال ١٨٦٩ افتتاح شد، در سال مالی ٢٠٢٢-٢٣ حدود ٨.٦ میلیارد دلار برای مصر درآمد داشته، و در کنار گردشگری، منبعی حیاتی برای ارز خارجی آن کشور بوده است.

ب.ن