مسرور بارزانی: دولت فدرال عراق به مسئولیت اخلاقی و قانونی خود در برابر حلبچه عمل کند

"مردم حلبچه رنج‌های بسیار کشیده‌اند و چنانچه لازم است از خدمات برخوردار نشده‌اند"
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان
مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان، امروز پنجشنبه ٢٢ فوریه در مراسم گذاشتن سنگ بنای طرح احداث جاده و پل "توه قوت" در استان حلبچه، سخنرانی کرد.

متن سخنان نخست وزیر اقلیم کوردستان:

به نام خداوند بخشنده و مهربان

حضار گرامی وقت شما به خیر و بسیار خوش آمدید

اگرچه از سفر قبلی من به حلبچه مدت زمان بسیاری گذشته است، اما از زمان آغازبه‌کار کابینه، تلاش بسیار کردیم که سفر انجام شود ولی متاسفانه به دلایلی مقدور نشد. اکنون که در خدمت شما حضار گرامی و عزیز هستیم، بسیار مایه خوشحالی است.

از اینکه در استان حلبچه در شهر شهدا، سنگ بنای این طرح مهم را می‌گذاریم، بسیار خوشحال هستم. اگرچه متاسفانه اجرای طرح به تعویق افتاد، اما با پایان یافتن آن، مردم منطقه بسیار بهره‌مند می‌شوند‌. به خصوص که استان حلبچه را به منطقه گرمیان متصل می‌کند و تاثیر مطلوبی بر توسعه مبادلات بازرگانی و رونق بخش گردشگری خواهد داشت.

مناطق حلبچه، شارزور و هورامان در کوردستان جایگاه ویژ‌ه‌ای دارند. زیرا یک مرکز قابل توجه فرهنگی و آموزشی در کوردستان بوده و زادگاه علما، عرفا و شاعران و نویسندگان و هنرمندان و شخصیت‌های دینی، اجتماعی و میهن‌پرور در کوردستان بوده است.

مایه افتخار است که میزان خشونت علیه زنان در استان حلبچه در مقایسه با سایر مناطق کوردستان، کمتر است. این دلیل آشکار بر فرهنگ غنی منطقه است و برای همه مایه افتخار است.

حلبچه از نظر کشاورزی یک منطقه حاصلخیز کوردستان است. برای مثال محصول انار حلبچه بسیار معروف شده است. شاید در گذشته فقط در این منطقه معروف بوده است، اما دولت اقلیم کوردستان در چارچوب برنامه توسعه کشاورزی و اهمیت دادن به محصولات داخلی و بازاریابی برای آن، خوشبختانه در سال گذشته توانست محصول انار کوردستان و به ویژه انار حلبچه را صادر کند و اکنون در بازارهای خلیج و خارج از میهن همچون یک برند کشاورزی کوردستان شناخته شده و معروفیت بسیاری پیدا کرده است.

مردم این منطقه فداکاری بسیار داشته و رنج‌های بسیار کشیده‌اند. حلبچه امروز نماد فداکاری و رنج مردم کوردستان است. جای تاسف دارد که چنانچه لازم است از خدمات برخوردار نشده است. باید مسئولان این منطقه و همه ما خود را مدیون حلبچه بدانیم و خود را مدیون بستگان همه شهدا و انفال شدگان کوردستان بدانیم که می‌بایست به نحوی شایسته‌تر به مردم این منطقه خدمت می‌شد و خسارات وارده به آنها جبران می‌شد.

اگرچه بیشتر عاملان جنایت بمباران شیمایی حلبچه، به مجازات اعمال خود رسیدند و با آن جنایت، تاریخی مملو از شرمساری و سیه‌رویی برای خود ثبت کردند. اما آنچه مایه نگرانی بسیار است، این است که دولت عراق سالهاست بر اساس قانون، حاضر به پرداخت غرامت خسارات وارده به قربانیان جنایات رژیم بعث نشده است. در حالیکه حلبچه سند بزرگی از جنایات وحشیانه رژیم بعث است و می‌بایست قربانیان حملات شیمایی و عملیات انفال به نحوی شایسته جبران خسارت می‌شدند.

تلاش برای به فراموشی سپردن نسل‌کشی مردم حلبچه و این جنایت ادامه دارد، اما نباید اجازه بدهیم که این جنایت فراموش شود و نباید کاری کرد که بغداد هم آن را فراموش کند.

تعجب‌آور است که حتی راهکارهای قانونی تبدیل حلبچه به استان توسط مجلس نمایندگان عراق به بهانه‌های مختلف تکمیل نمی‌شوند و تاکنون به رای گذاشته نشده است. در حالیکه سالهاست دولت اقلیم کوردستان حلبچه را به استان ارتقاء داده است.

مانع‌تراشی برای تکمیل راهکارهای قانونی تبدیل حلبچه به استان و مرتبط کردن موضوع آن به استان‌های دیگر عراق، بهانه‌ای ناروا و ظلم به مردم ستمدیده و مبارز این منطقه است و کوچک شمردن فداکاری‌های مردم حلبچه است. به همین دلیل از جریان‌های سیاسی عراق و دولت فدرال و نمایندگان مجلس می‌خواهیم که این موضوع را بیش از این به فراموشی نسپارند و وارد بازی‌های سیاسی نکنند. لازم است در اسرع وقت راهکارهای اداری تبدیل شدن حلبچه به استان تکمیل شوند و توسط مجلس نمایندگان به تصویب برسد و سپس بودجه ویژه آن برای آبادانی بیشتر و ایجاد زیرساخت اقتصادی این شهر عزیز اختصاص داده شود.

از دولت فدرال عراق می‌خواهیم به مسئولیت اخلاقی و قانونی خود عمل کند و خسارات وارده به بستگان شهدای حلبچه و انفال شدگان و آسیب دیدگان جنایات رژیم بعث سابق عراق در کوردستان را جبران کند، تا جزئی از آلام مردم حلبچه و مناطق دیگر کوردستان، التیام یابد.

دولت اقلیم کوردستان با هرآنچه در توان دارد به خواسته‌های شما پاسخ می‌دهد.

درود بر روح پاک شهدای حلبچه و همه شهدای کوردستان

شاد و سربلند باشید و کوردستان همیشه آباد باد

 

ب.ن