زلمای خلیل‌زاد: باید نظرات مقامات بلندپایه اقلیم کوردستان در تدوین سیاست آمریکا برای منطقه در نظر گرفته شود

"دادگاه فدرال تحت تاثیر افراد وابسته به ایران است و آنها با قانون اساسی عراق مخالف هستند"
زلمای خلیل‌زاد، سفیر اسبق آمریکا در عراق
زلمای خلیل‌زاد، سفیر اسبق آمریکا در عراق

اربیل (کوردستان٢٤)- سفیر اسبق آمریکا در عراق، می‌گوید که باید نظرات مقامات بلندپایه اقلیم کوردستان در تدوین سیاست آمریکا برای منطقه در نظر گرفته شود.

زلمای خلیل‌زاد، سفیر اسبق آمریکا در عراق، در مصاحبه با گزارشگر کوردستان٢٤ در واشنگتن، در خصوص مسائل کنونی عراق و اقلیم کوردستان، گفت:"درحال حاضر اتفاقات بسیاری در عراق و اقلیم کوردستان و حتی منطقه رخ می‌دهند. به همین دلیل حائز اهمیت است که آمریکایی‌ها به نظرات و دیدگاه‌های مقامات اقلیم کوردستان گوش فرا دهند."

خلیل‌زاد، درباره سفر اخیر مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان به آمریکا، گفت:"از نخست وزیر استقبال گرمی شد، لازم است از این پس احزاب کورد به ویژه پارت دموکرات و اتحادیه میهنی، کوردستان را فراتر از هر چیزی قرار دهند و در بغداد در کنار هم قرار گیرند."

وی افزود:"ایران در عراق نفوذ دارد. احکام دادگاه فدرال هم برای تضعیف نظام سیاسی عراق صادر می‌شوند. من در زمان تدوین قانون اساسی در عراق، سفیر بوده‌ام. می‌دانم که دادگاه فدرال تحت تاثیر افراد وابسته به ایران است و آنها با قانون اساسی مخالف هستند."

سفیر اسبق آمریکا در عراق، از کوردها به عنوان نزدیکان آمریکا یاد کرد و گفت:"اکنون بودجه آنها قطع می‌شود، حقوق قانونی‌شان نقض می‌شود. ضرورت دارد که آمریکا از نفوذ خود استفاده کند."

او سفر نخست وزیر به آمریکا را لازم دانست و گفت:"مدتها بود که یک مقام بلندپایه اقلیم کوردستان به واشنگتن سفر نکرده بود و باید نظرات آنان در تدوین سیاست آمریکا برای منطقه در نظر گرفته شود."

نخست وزیر اقلیم کوردستان، روز شنبه ٢٤ فوریه در پاسخ به یک دعوت رسمی به آمریکا سفر کرد. دفتر نخست وزیر در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای بارزانی در واشنگتن با مقامات کاخ سفید، وزارت امور خارجه و کنگره آمریکا دیدار خواهد داشت و محور اصلی دیدارها، توسعه بیشتر روابط اقلیم کوردستان و آمریکا و آخرین تحولات و پیشامدهای عراق و منطقه خواهد بود.

ب.ن