آمریکا از برقراری ثبات در شنگال حمایت می‌کند

سه سال و ٦ ماه پس از امضای توافقنامه‌ی شنگال هنوز در عمل برای اجرای آن اقدام نشده است

اربیل (کوردستان ۲۴)– آلینا رومانوفسکی سفیر آمریکا در عراق با هیئتی از اقلیت ایزدی دیدار و حمایت خود را از عادی‌سازی اوضاع در "شنگال" (سنجار) و ثبات در منطقه اعلام کرد. او گفت که از ایزدی‌های رهاشده از دست داعش حمایت خواهند کرد تا بار دیگر با جنایت نسل‌کشی روبرو نشوند.

سفیر آمریکا در عراق، در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت: "من این دیدار مهم را در حالی انجام می‌دهم که به دهمین سالگرد نسل‌کشی ایزدی‌ها نزدیک می‌شویم. با شرکای عراقی خود برای بزرگداشت این مناسبت همکاری می‌کنم و از بازماندگان برای اطمینان از عدم تکرار آن جنایت‌ها حمایت می کنم."

سفارت ایالات متحده همچنین اعلام کرد که رومانوفسکی حمایت کشورش از هیئت اقلیت‌ه ایزدی‌ها را برای یک راه حل اساسی و بلندمدت برای موضوع آوارگان شنگال و ایجاد ثبات در این منطقه اعلام کرد.

توافقنامه شنگال ٩ اکتبر ٢٠٢٠ بین دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان  با نظارت مصطفی کاظمی نخست وزیر وقت عراق در بغداد در ٦ ماده به شرح زیر امضا شد.

١. انتخاب فرماندار جدید.

٢. دولت فدرال مسائل امنیتی را مدیریت می کند.

٣. جذب ٢٥٠٠ نفر از شنگال و پناهندگان و ایجاد نیروی جدید.

٤. پایان دادن به حضور پ‌ک‌ک و همه گروه‌های مرتبط با آن.

٥. هیچ یک از اعضای پ‌ک‌ک نباید در نیروی امنیتی جدید استخدام شوند.

٥. اربیل و بغداد باید بازسازی و اداره‌ی شنگال را هماهنگ کنند.

پس از گذشت نزدیک به سه سال و شش ماه از توافق شنگال، نه تنها دولت عراق هیچ یک از نکات توافقنامه را اجرا نکرده است، بلکه وزارت مهاجرت و پناهندگان و وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفتند اردوگاه‌های ایزدیان و مدارس عراقی را در اقلیم کوردستان را تعطیل کنند و آوره‌های ایزدی را به زور به شنگال برگردانند.