محمد شیاع السودانی: اقلیم کوردستان دولت و پارلمان خود را دارد

"فهم ضعیفی از اختیارات اقلیم کوردستان در میان است"
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق

اربیل (کوردستان٢٤)- نخست وزیر عراق، با تاکید بر اینکه فهم ضعیفی از اختیارات اقلیم کوردستان در میان است، گفت که اقلیم کوردستان دولت و پارلمان خود را دارد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث، برخی مسائل مربوط به اختلافات بین اقلیم کوردستان و عراق را مورد توجه قرار داد.

او با اشاره به استحقاقات مالی اقلیم کوردستان، گفت که سهم اقلیم کوردستان از بودجه عمومی عراق ١٢،٦٧ درصد است و چیزی با عنوان قطع حقوق در قانون بودجه وجود ندارد.

و نیز تاکید کرده است که در سال میلادی جاری حمایت مالی از اقلیم کوردستان ادامه خواهد داشت.

السودانی، گفت که اگر دولت عراق، خود به طور مستقیم حقوق کارمندان اقلیم کوردستان را پرداخت کند، "آنگاه چیزی به نام کیان قانونی اقلیم کوردستان باقی نخواهد ماند."

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد:"اقلیم کوردستان دولت و پارلمان خود را دارد... اگر اقلیم کوردستان با آن موافق باشد، ما قانون را اصلاح می‌کنیم و وزارت دارایی عراق به طور مستقیم حقوق کارمندان را توزیع می‌کند."

همچنین گفت:"فهم ضعیفی از اختیارات اقلیم کوردستان در میان است."

پس از گذشت یک سال و نیم از آغازبه‌کار کابینه جدید دولت عراق به ریاست السودانی، اقلیم کوردستان به عدم اجرای توافقاتی که در چارچوب ائتلاف اداره دولت برای تشکیل کابینه انجام شد، انتقاد دارد.

بر پایه توافقات انجام شده، می‌بایست کابینه السودانی در مدت یک تا شش ماه مطالبات اقلیم کوردستان را برآورده کند.

اقلیم کوردستان بغداد را به عدم پایبندی به توافقات متهم می‌کند.

ب.ن