کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران منجر به "جنایت علیه بشریت" شد

در خصوص حوادث پس از جانباختن ژینا امینی
نشان دادن تصاویر ژینا امینی در جریان اعتراضات ایران
نشان دادن تصاویر ژینا امینی در جریان اعتراضات ایران

اربیل (کوردستان٢٤)- کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در خصوص تنش‌های پس از جانباختن دختر کورد به اتهام نقض قانون سختگیرانه پوشش در ایران، دولت آن کشور را به ارتکاب به جنایت علیه بشریت محکوم کرد.

بر اساس تحقیقات کارشناسان سازمان ملل، که امروز جمعه ٨ مارس منتشر شد، سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مسالمت‌آمیز و تبعیض علیه زنان و دختران توسط دولت ایران، منجر به نقض جدی حقوق بشر شد که بسیاری از موارد آن، جنایت علیه بشریت محسوب می‌شوند.

ایران، با اعتراضات گسترده‌ای که با جانباختن ژینا/مهسا امینی، دختر ٢٢ ساله کورد که به اتهام نقض قوانین سختگیرانه پوشش برای زنان دستگیر شده بود، در سپتامبر ٢٠٢٢ دچار تنش بزرگی شد.

خشم از جانباختن او، به سرعت به هفته‌ها تظاهرات تابوشکنانه تبدیل شد که در آن زنان روسری‌های اجباری خود را در یک چالش آشکار علیه نظام حکومتی جمهوری اسلامی، پاره کردند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در نوامبر ٢٠٢٢ جلسه ویژه‌ای را در مورد آن وضعیت برگزار کرد و به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب رای داد.

کمیته حقیقت‌یاب در اولین گزارش خود گفته است که بسیاری از موارد نقض "به عنوان جنایات علیه بشریت، به ویژه جنایات قتل، زندان، شکنجه، تجاوز جنسی و سایر اشکال خشونت جنسی، آزار و اذیت، ناپدید شدن اجباری و سایر موارد غیرانسانی به شمار می‌آیند."

در این بیانیه آمده است که ارتکاب چنین جنایاتی، در چارچوب محرومیت قربانیان از حقوق اساسی، با هدف تبعیض‌آمیز، "مأموریت را به این نتیجه می‌رساند که جنایت علیه بشریت، آزار و اذیت به دلایل جنسیتی انجام شده است".

کمیته سه نفره، از سارا حسین از بنگلادش، شاهین سردار علی از پاکستان و ویویانا کرستیچویچ از آرژانتین تشکیل شده است.

سارا حسین، در بیانیه‌ای گفت:"این اقدامات بخشی از یک حمله گسترده و سیستماتیک علیه جمعیت غیرنظامی در ایران است، یعنی علیه زنان، دختران، پسران و مردانی که خواستار آزادی، برابری، کرامت و پاسخگویی هستند."

"ما از دولت می‌خواهیم سرکوب کسانی را که در تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت کرده‌اند، به‌ویژه زنان و دختران، فورا متوقف کند."

خبرگزاری فرانسه/ب.ن