نخست‌وزیر اقلیم کوردستان به مناسبت سالگرد امضای توافق‌نامه‌ی ١١ مارس پیامی منتشر کرد

در توافق‌نامه‌ی ١١ مارس به طور رسمی بر حاکمیت دو ملت کورد و عرب بر عراق اعتراف گردید
مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کوردستان
مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کوردستان روز دوشنبه ٢١ اسفند ١٤٠٢، در سالگرد امضای توافق‌نامه‌ی ١١ مارس ١٩٧٠میلادی گفت: مردم کوردستان هرگز اجازه نخواهند داد که عراق به دوران دیکتاتوری بازگردد.

متن پیام مسرور بارزانی به مناسبت سالگرد امضای توافق‌نامه‌ی ١١ مارس:

"امروز پنجاه و چهارمین سالگرد اعلام توافقنامه‌ی ١١ مارس ١٩٧٠ است که دستاورد تاریخی انقلاب کبیر سپتامبر به رهبری مرحوم بارزانی بود.

مبارزه و مقاومت و فداکاری‌های مردم کوردستان، حکومت وقت عراق را ناچار کرد تا برخی از حقوق مشروع مردم کوردستان را به رسمیت بشناسد. به‌ویژه توافق در مورد اصلاح قانون اساسی موقت و به رسمیت شناختن اینکه عراق متشکل از دو ملت اصلی "عرب و کورد" است و قانون اساسی حقوق ملی مردم کورد را به رسمیت می‌شناسد.

اما رژیم عراق در نهایت از توافقنامه خارج شد و به جنگ و مخالفت با مردم کوردستان متوسل شد و در نهایت عراق دچار ویرانی و فاجعه‌ی بزرگی شد که هنوز هم مردم تاوان آن را می پردازند.

در این مناسبت بر ضرورت و اهمیت حفاظت و احترام به حقوق اساسی مردم کوردستان و موجودیت قانونی اقلیم کوردستان تأکید می‌کنیم. مردم کوردستان هرگز اجازه نخواهند داد که حقوق آنها پایمال شود و تحت ستم قرار بگیرند و عراق به دوران دیکتاتوری بازگردد.

مسرور بارزانی

نخست وزیر دولت اقلیم کوردستان

2024/3/1