گرامیداشت میلاد ملا مصطفی بارزانی رهبر جنبش رهایی بخش کوردستان

"کودکی خود را با رنج‌ها و مشقتی سپری کرد که بر خاندان و ملت‌اش تحمیل شدند"
ملا مصطفی بارزانی، رهبر جنبش رهایی‌بخش مردم کوردستان
ملا مصطفی بارزانی، رهبر جنبش رهایی‌بخش مردم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- ١٢١ سال پیش در چنین روزی رهبر جنبش رهایی بخش کوردستان به دنیا آمد و اقشار مختلف مردم با برگزاری مراسم‌های باشکوه به پیشواز آن می‌روند.

امروز پنجشنبه ١٤ مارس ٢٠٢٤، مصادف است با میلاد ملا مصطفی بارزانی، رهبر جنبش رهایی بخش کوردستان، و اقشار مختلف مردم در این سالروز، با برگزاری مراسم‌های مختلف آن را گرامی می‌دارند.

دولت اقلیم کوردستان این روز را به عنوان تعطیل رسمی اعلام کرده است.

ملا مصطفی بارزانی، کودکی خود را با رنج‌ها و مشقتی سپری کرده که بر خاندان و ملت‌اش تحمیل شده‌اند. در زمانیکه شیخ‌عبدالسلام بارزانی، رهبری جنبش کورد را بر عهده داشت، ملا مصطفی به همراه شماری از اعضای خاندانش زندانی شد.

بعدها که شیخ احمد بارزان، به مبارزات در راه آزادی کوردستان ادامه داده است، گروهی از پیشمرگان کوردستان را به رهبری ملا مصطفی برای هماهنگی با شیخ عبدالقادر نهری و شیخ سعید پیران به شمال کوردستان فرستاده است.

در سال ١٩١٩ نیز که شیخ محمود حفید در مناطق سلیمانیه قیام کرد، ملا مصطفی بارزانی به رهبری گروهی از پیشمرگان کوردستان به کمک وی شتافت.

ملا مصطفی، در قیام‌های بارزان، نقش یک فرمانده برجسته را ایفا کرده است و در سالهای ١٩٤٣ و ١٩٤٥ قیام را رهبری کرده است.

در تاسیس جمهوری مهاباد در شرق کوردستان نیز نقش چشمگیری داشته است و با پیشمرگان خود از جنوب به شرق کوردستان رفته و از آن حمایت کرده است.

او در مسیر مبارزات ملی خود حماسه تاریخی بزرگی را رقم زد که به حماسه (عبور از رود ارس) از آن یاد می‌شود. زمانیکه به همراه ٥٠٠ نفر از پیشمرگان خود در ادامه مبارزات به اتحاد جماهیر شوروی سابق مهاجرت کرد و در مدت اقامت حدود ١٢ ساله خود در روسیه، دست از مبارزات سیاسی و دیپلماسی برنداشت.

ملا مصطفی بارزانی، در ١١ سپتامبر ١٩٦١ بزرگترین قیام کوردستان در قرن بیستم را آغاز کرد و توانست رژیم بعث عراق را ناچار کند که بخشی از حقوق ملی مردم کوردستان را در نظر بگیرد و به این ترتیب جنبش رهایی‌بخش مردم کوردستان را وارد مرحله جدیدی کرد.

بارزانی در اول مارس ١٩٧٩  در سن ٧٦ سالگی، در بیمارستان جورج تاون واشنگتن در آمریکا، دار فانی را وداع گفت.

ب.ن