حقوقدان کورد: دادگاه فدرال عراق دارای وجاهت قانونی نیست

دادگاه قانون اساسی به انجام وظایف قوای مقننه و مجریه می‌پردازد
ایاد کاکە حقوقدان
ایاد کاکە حقوقدان

اربیل (کوردستان٢٤)- یک حقوقدان کورد می‌گوید: دادگاه فدرال نتوانسته اختلافات بین جریان‌های سیاسی در عراق را حل کند، بلکه به عامل درگیری بین جریان‌ها تبدیل شده و وجود خود ایمن دادگاه خلاف قانون اساسی است.

ایاد کاکه‌ای، کارشناس امور حقوق و قانون اساسی، روز پنجشنبه ٢٤ اسفند ١٤٠٢، به کوردستان ۲۴ گفت: "همه ما انتظار داشتیم دادگاه فدرال نقش تجزیه و تحلیل قوانین را ایفا کند، اما متاسفانه اکنون نقش تصویب و اجرای قوانین را ایفا می‌کند و این موضوع ما را نگران کرده‌‌ است."

این کارشناس امور حقوق و قانون اساسی گفت که :اگر دادگاه فدرال به مخالفت با اقلیم کوردستان به روش فعلی ادامه دهد، وجود و عدم وجود پارلمان کوردستان یکسان خواهد بود. مجلس عراق نیز همین همان‌طور. اکنون این دادگاه از هر روشی برای زدن اقلیم کوردستان تلاش می‌کند."

کاکه‌ای می‌گوید: "در همه‌ی کشورها، دادگاه های فدرال کمترین شکایت را دریافت می کنند، اما تنها در سال ۲۰۲۳، بیش از ۳۵۰ شکایت در دادگاه عالی فدرال عراق ثبت می‌شود که به این معنی است که دادگاه نقش یک دادگاه بدوی را ایفا می کند و از اصلی که تحلیل قوانین است، منحرف شده است."

او گفت: "وجود دادگاه فدرال و تصمیماتی که در سال های اخیر صادر کرده است، خلاف قانون اساسی است. دادگاه به جای حل و فصل اختلافات، عامل اختلاف بین طرف‌های سیاسی در عراق شده است."

این در حالی است که دادگاه فدرال عراق در سال ٢٠٠٥ با حکم وزاری در دوره‌ی انتقالی قبل از تدوین قانون اساسی جدید عراق تأسیس شده و بر اساس ماده‌ی ٩٢ قانون اساسی این دادگاه تاکنون وارد چرخه‌ی نظام فدرالی نشده است و با این حال به دشمنی با نظام فدرالیسم در اقلیم کوردستان و ملت‌‌‌ها و اقلیت‌های دیگر عراق فدرال ادامه‌ می‌دهد.

وی می‌گوید این دادگاه همچنین چندین تصمیم مبهم در خصوص حقوق اقلیم کوردستان صادر کرده که باعث ایجاد پیچیدگی در روابط اقلیم کوردستان و دولت عراق شده و این تصمیمات بهانه‌های مختلفی برای عدم ارسال بودجه و حقوق به اقلیم کوردستان شده است.