ایران برای افزایش تولید نفت قراردادهای بزرگ امضا می‌کند

"تولید خود را در برابر تحریم‌های غرب افزایش می‌دهد"
میدان پارس جنوبی
میدان پارس جنوبی

اربیل (کوردستان٢٤)- ایران قراردادهایی به ارزش میلیاردها دلار با شرکت‌های داخلی امضا کرد تا تولید نفت خود را در برابر تحریم‌های غرب، افزایش دهد.

در مراسمی که امروز یکشنبه ١٧ مارس، از تلویزیون دولتی پخش شد، وزارت نفت و شرکت‌های ایرانی، قراردادهایی به ارزش ١٣ میلیارد دلار برای افزایش تولید روزانه نفت در شش میدان اصلی، امضا کردند.

شانا، خبرگزاری رسمی صنعت نفت، این قراردادها را "بزرگترین قراردادهای نفتی ایران در دهه گذشته" خواند و گفت که هدف آنها، افزودن روزانه ٣٥٠ هزار بشکه نفت به تولید روزانه این کشور است.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، در ماه اکتبر وعده داده بود که تولید نفت کشورش تا پایان سال جاری در ١٩ مارس، به ٣.٦ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وی افزود:"در سال جدید -ایرانی-، تولید به چهار میلیون بشکه در روز خواهد رسید."

پس از خروج ایالات متحده از توافق مهمی که برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران طراحی شده بود، بخش نفت ایران در سال ٢٠١٨ با اعمال مجدد تحریم‌های غرب، متحمل ضربه شد و در نتیجه آن شرکت‌های خارجی مجبور به ترک کشور شدند.

به گفته وزارت نفت، ایران برای کمک به افزایش تولید در میادین غربی و جنوب غربی خود، از جمله آزادگان در استان خوزستان، در مرز با عراق، "متکی به تخصص داخلی" خواهد بود.

قراردادهای توسعه قدیمی‌ترین میدان نفتی ایران، مسجد سلیمان در خوزستان نیز امضا شد.

چاه شماره (یک) مسجد سلیمان برای اولین بار در سال ١٩٠٨ حفر شد و قدیمی ترین چاه در خاورمیانه است.

وزارت نفت، این قراردادها را دو روز قبل از هفتاد و سومین سالگرد ملی شدن صنعت نفت ایران که در آن زمان توسط شرکت نفت انگلیس و ایرانِ تحت کنترل بریتانیا اداره می‌شد، امضا کرد.

هفته گذشته، ایران اعلام کرد که به ارزش ٢٠ میلیارد دلار با شرکت‌های داخلی برای افزایش تولید در میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس که با قطر مشترک است، قرارداد بسته است.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، ایران در سال ٢٠٢٢ هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام جهان بوده است.

طبق گزارش EIA، این کشور همچنین سومین ذخایر بزرگ اثبات شده نفت جهان را پس از ونزوئلا و عربستان سعودی در اختیار دارد.

خبرگزاری فرانسه/ب.ن