پرزیدنت بارزانی: مخالف پایمال‌کردن اصول همزیستی و پایان دادن به حضور اقلیت‌ها در زندگی سیاسی هستیم

سفیر آمریکا خواستار ایفای نقش اقلیم کوردستان در حل مشکلات عراق شد

اربیل (کوردستان۲۴)- پرزیدنت بارزانی روز چهارشنبه اول فروردین ۱۴۰۳،  در صلاح الدین اربیل  با آلینا رومانوفسکی سفیر ایالات متحده‌ی آمریکا در عراق دیدار کرد.

بر اساس بیانیه‌ی ستاد بارزانی، سفیر آمریکا در این دیدار فرارسیدن عید نوروز را به ‌پرزیدنت بارزانی و مردم کوردستان تبریک گفت و ضمن اشاره به وضعیت سیاسی و آخرین تحولات عراق و ابراز نگرانی آمریکا از وضعیت پیش‌آمده در عراق، از پارت دموکرات کوردستان درخواست کرد که نقش خود را ایفا کرده و با دیگر طرف‌ها مشکلات و نگرانی‌های مربوط به انتخابات اقلیم کوردستان حل و فصل نمایند.

در ادامه‌ی بیانیه‌ی ستاد بارزانی آمده است که " پرزیدنت بارزانی در این دیدار به دلایل صدور بیانیه‌ی پارت دموکرات کوردستان اشاره کرد و برای هیئت میهمان توضیح داد که پارت دموکرات کوردستان آغازگر انتخابات در اوایل دهه۱۹۹۰ بوده و همیشه طرفدار برگزاری انتخابات بوده و بیمی از برگزاری انتخابات ندارد. اما در مورد چگونگی برگزاری انتخابات و خطر پایمال‌کردن اصول همزیستی و پایان دادن به حضور اقلیت‌ها در زندگی سیاسی هستیم.

پرزیدنت بارزانی، همچنین گفت که به بهانه‌های مختلف انتخابات را دوسال به تأخیر انداختند. دست‌های بیگانه و خارجی وارد این موضوع شدند و ارزش و جایگاه‌ اقلیم کوردستان را کاهش دادند. همچنین با روشی غیر‌قانونی و برخلاف قانون اساسی، قوانین را تغییر دادند و ستم بزرگی علیه اقلیت‌ها و همه‌ی مردم کوردستان روا داشتند.

در ادامه‌ی این بیانیه آمده است که پرزیدنت بارزانی تاکید کرد که پارت دموکرات کوردستان انتخابات را تحریم نکرده است، بلکه از انتخاباتی پاک، شفاف، امن و عاری از مداخلات خارجی حمایت می‌کند که در آن با دسیسه‌های از پیش طراحی شده رأی‌دهندگان از حق رأی محروم نشده و فرایند دموکراتیک بی‌ارزش و  پایمال نشود.

پرزیدنت بارزانی در ادامه به روابط اربیل و بغداد پرداخت و گفت توافقی شفاف و فراگیر با طرف‌های چارچوب هماهنگی تحت عنوان ائتلاف دولت وجود دارد که متأسفانه هیچ‌کدام از بند‌های آن اجرا نشده است.

پرزیدنت بارزانی همچنین به روابط اربیل و بغداد اشاره کرد و گفت: یک توافق روشن و جامع با چارچوب هماهنگی تحت عنوان ائتلاف دولتی وجود دارد که متاسفانه هیچ یک از نکات مهم توافق اجرایی نشده‌اند. توافق در راستای ایجاد ثبات و دستیابی مردم به رفاه‌ و اصول شراکت، توازن و توافق بود. اما هیچ‌کدام از این‌ها اجرا نشد. بارزانی تأکید کرد که در جهت حل و فصل مشکلات و پایان‌دادن به نگرانی‌ها به گفتگو و هماهنگی ادامه خواهند داد.