کاخ سفید: اوکراین هیچ دخالتی در حمله به کنسرت مسکو نداشت

"داعش خراسان مسئول آنچه است که اتفاق افتاده است"
مردی با اهدای گل به قربانیان حمله مسلحانه در کراسنوگورسک، ادای احترام می‌کند. ٢٤ مارس ٢٠٢٤، خارج از سفارت روسیه در برلین – عکس: خبرگزاری فرانسه
مردی با اهدای گل به قربانیان حمله مسلحانه در کراسنوگورسک، ادای احترام می‌کند. ٢٤ مارس ٢٠٢٤، خارج از سفارت روسیه در برلین – عکس: خبرگزاری فرانسه

اربیل (کوردستان٢٤)- پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارتباط اوکراین با حمله به سالن کنسرت مسکو را مطرح کرد، کاخ سفید امروز یکشنبه ٢٤ مارس، اعلام کرد که اوکراین "هیچ گونه دخالتی" در آن حمله نداشته است که منجر به کشته شدن بیش از ١٣٠ نفر شد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت:"داعش به تنهایی مسئولیت این حمله را بر عهده دارد. هیچ گونه دخالت اوکراینی در این حمله وجود ندارد."

هیمچنین کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ABC که امروز پخش شد، تایید کرد که "هیچ"مدرکی دال بر دخالت اوکراین وجود ندارد.

او گفت:"در واقع داعش خراسان، مسئول آنچه است که اتفاق افتاده است."

داعش خراسان، شاخه‌ای از داعش در افغانستان و پاکستان است که مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

عصر جمعه ٢٢ مارس، دست‌کم ١٣٧ نفر بر اثر حمله افراد مسلح به ساختمان شهرداری کروکوس در حومه شمالی کراسنوگورسک مسکو، کشته شدند.

روز شنبه ٢٣ مارس، گروه دولت اسلامی - داعش، در تلگرام نوشت که حمله «به‌عنوان بخشی از جنگ خروشان با کشورهایی که با اسلام می‌جنگند» توسط چهار جنگجوی داعش که به مسلسل، تپانچه، چاقو و بمب‌های آتش‌زا مسلح بوده‌اند، انجام شده است.

پوتین، متعهد شده است کسانی را که در پشت "حمله تروریستی وحشیانه" قرار دارند، مجازات کند. اما در تنها اظهارات عمومی خود در مورد کشتار، هیچ اشاره‌ای به داعش نکرد.

او گفت چهار مرد مسلح که قصد فرار به اوکراین را داشته‌اند، دستگیر شده‌اند.

پوتین، روز شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم گفت:"آنها سعی کردند فرار کنند و به سمت اوکراین در حرکت بودند که طبق اطلاعات اولیه، دریچه‌ای برای عبور آنها از طرف اوکراین آماده شده بود، تا از مرز دولتی عبور کنند."

اوکراین، به شدت هر گونه ارتباط با حمله را رد کرده و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، پوتین را به تلاش برای انداختن تقصیر به گردن آنها متهم کرده است.

داعش خراسان، به عنوان یک گروه ستیزه جوی سنی، در حدود سال ٢٠١٥ از استان ننگرهار در شرق افغانستان ظهور کرد و قصد دارد که یک خلافت اسلامی افراطی در هند، ایران و آسیای مرکزی ایجاد کند.

این گروه ده‌ها حمله را در افغانستان و پاکستان انجام داده است. تحلیلگران می‌گویند با به قدرت رسیدن طالبان کارایی آن در داخل افغانستان کاهش یافته است. اما در ماه‌های اخیر فعالیت‌های خود را در سطح بین‌المللی افزایش داده است.

خبرگزاری فرانسه/ب.ن