فؤاد حسین در جریان سفر السودانی به آمریکا در مورد از سرگیری صادرات نفت کوردستان گفتگو خواهد شد

قرار است محمد شیاع السودانی اواسط ماه آینده‌ی میلادی به آمریکا برود
فواد حسین، وزیر امور خارجه‌ی عراق
فواد حسین، وزیر امور خارجه‌ی عراق

اربیل(کوردستان۲۴)- فواد حسین وزیر امور خارجه‌ی عراق در واشنگتن گفت که موضوع صادرات نفت از اقلیم کوردستان ممکن است موضوع مورد بحث در سفر السودانی به آمریکا باشد.

فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق در یک کنفرانس خبری گفت: در مورد حقوق کارمندان اقلیم کوردستان، اگرچه هنوز مشکلات حل نشده است، اما انتظار می‌رود این مشکل در روزهای آینده حل شود. او گفت: «آنچه من از محمد شیاع السودانی استنباط کرده‌ایم این است که مشکلی وجود ندارد و حقوق ماه مارس کارمندان اقلیم کوردستان هم ارسال خواهد شد.

فؤاد حسین گفت: "هیئتی از طرف دولت اقلیم کوردستان در حال حاضر برای مذاکره با دولت عراق در مورد این موضوع در بغداد است. اگرچه من اطلاعاتی در مورد مذاکرات ندارم، اما دولت عراق و دولت اقلیم کوردستان باید در مورد این موضوع و دیگر موضوعات به توافق برسند.

وزیر امور خارجه‌ی عراق در مورد دیدار هئیت عراقی به ریاست محمد شیاع السودانی به آمریکا، گفت: " کورد‌ها هام در این هیئت شرکت دارند و محتوای مذاکرات با سفرهای قبلی متفاوت خواهد بود. چندین موضوع جدید مورد تبادل نظر قرار خواهند گرفت، اما بار دیگر در مورد موضوعات مربوط به بانک ها، دلار و دینار بار دیگر مورد گفتگو خواهد شد."

وی گفت: موضوع صادرات نفت قطعاً با نخست وزیر عراق مورد بحث قرار خواهد گرفت زیرا چندین شرکت تولیدکننده‌ی نفت آمریکایی در این قضیه حضور دارند که البته آنها مشکلات خود را با کنگره و دولت آمریکا در میان گذاشته‌اند.

کارن جان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در۱۵ آوریل در کاخ سفید با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق دیدار خواهد کرد.

وی گفت: رهبران دو کشور در مورد اولویت‌های مشترک خود هماهنگ خواهند شد و روابط دوجانبه بین ایالات متحده و عراق را تقویت خواهند کرد. آنها همچنین درباره‌ی شکست کامل داعش و پیشرفت ماموریت نظامی پس از تشکیل ائتلاف بین المللی برای شکست داعش گفتگو خواهند کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که دولت عراق بیش از یک سال است که صادرات نفت از اقلیم کوردستان به بازارهای جهانی را به حالت تعلیق درآورده است و این موضوع باعث از دست رفتن حدود ١١ میلیارد دلار درآمد و توقف فعالیت‌های تولید چندین شرکت آمریکایی در بخش نفت شده است.