وزارت منابع طبیعی: با توقف صادرات نفت، اقلیم کوردستان را با بحران مالی شدید مواجه کرده‌اند

"صنعت نفت اقلیم با اتکا به سرمایه‌گذاری خارجی تاسیس شده است"
نشان وزارت منابع طبیعی اقلیم کوردستان
نشان وزارت منابع طبیعی اقلیم کوردستان

اربیل (کوردستان٢٤)- وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم کوردستان، اعلام کرد که صنعت نفت اقلیم با اتکا به سرمایه‌گذاری خارجی و بدون تخصیص یک دینار از بودجه عراق تاسیس شده است، اما در قانون بودجه به‌ عنوان صنعت نفت عراق با آن رفتار شده است.

وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم کوردستان، امروز سه‌شنبه ٢٦ مارس، با گذشت یک سال از توقف صادرات نفت اقلیم کوردستان از طریق بندر جیحان ترکیه، بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بیانیه آمده است:"دولت اقلیم کوردستان در ماه آوریل ٢٠٢٣ با دولت فدرال به توافق رسید که صادرات نفت از سرگرفته شود، اما به رغم توافق، صادرات نفت از سر گرفته نشد و به دلیل بندهای ناعادلانه قانون بودجه، وضعیت پیچیده‌تر شد."

همچنین تاکید کرده است:"صنعت نفت اقلیم با اتکا به سرمایه‌گذاری خارجی و بدون تخصیص یک دینار از بودجه کشور تاسیس شده است. با اینحال در قانون بودجه به‌ عنوان صنعت نفت عراق در نظر گرفته شده، که میلیاردها دلار از بودجه عمومی به تاسیس آن اختصاص داده شده است. مبلغی که برای (تولید و حمل و نقل) نفت اقلیم در نظر گرفته شده، به هیچ وجه با هزینه واقعی روند تولید و حمل و نقل نفت اقلیم کوردستان، تناسب ندارد."

وزارت منابع طبیعی افزوده است:"دولت اقلیم کوردستان با نشان دادن حسن نیت و در راستای حل مشکلات؛ بیش از ١١ میلیون بشکه نفت به دولت فدرال تحویل داده، اما تاکنون در برابر آن یک دینار دریافت نکرده است تا بتواند استحقاقات مالی شرکت‌های تولید کننده نفت را بپردازد."

و نیز خاطرنشان کرده است:"نفت اقلیم کوردستان تنها (١٠٪) از نفت صادراتی عراق را تشکیل می‌داد و درآمد حاصل از آن تنها بخشی از استحقاقات مالی مردم کوردستان از بودجه عمومی کشور را تامین می‌کرد. با توقف صادرات نفت اقلیم کوردستان، اقلیم کوردستان را با بحران مالی شدید مواجه کرده‌اند که در نتیجه آن پرداخت حقوق ماهانه کارمندان اقلیم کوردستان به تاخیر افتاده است. در حالیکه در گذشته با اتکا به درآمد نفت حقوق کارمندان بدون تاخیر پرداخت می‌شد."

در بیانیه وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم کوردستان، تاکید شده است:"برای حل این مشکل و رسیدن به توافق، مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کوردستان و محمد شیاع‌السودانی، نخست وزیر دولت فدرال، تلاش‌های خود را برای ازسرگیری صادرات نفت آغاز کرده‌اند. و در این راستا وزارت نفت دولت عراق فدرال و وزارت منابع طبیعی را مامور کرده‌اند تا موانع پیش روی از سر گیری صادرات نفت اقلیم کوردستان را برطرف کنند."

ب.ن