برایان هوک: سیاست کنونی آمریکا در برابر ایران بسیار خطرناک است

"رژیم ایران از سیاست خارجی دولت بایدن لذت می‌برد"
برایان هوک، نماینده سابق آمریکا در امور ایران
برایان هوک، نماینده سابق آمریکا در امور ایران

اربیل (کوردستان٢٤)- نماینده سابق آمریکا در امور ایران، سیاست کنونی دولت کشورش در برابر ایران را "بسیار خطرناک" می‌داند و می‌گوید که دولت بایدن باید آن سیاست را تغییر دهد، "زیرا رژیم ایران از آن لذت می‌برد."

برایان هوک، نماینده سابق آمریکا در امور ایران، در مصاحبه با روزنامه شرق‌الاوسط لندن، سیاست خارجی دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده در خصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را مورد انتقاد قرار داده و وی را متهم کرده است که "بر اساس قواعد ایران بازی می‌کند".

برایان هوک، می‌گوید:"واکنش آمریکا در حفاظت از نیروهای خود در منطقه ناکام بوده است. پس از ۱۷۵ حمله، ایالات متحده ۱۱ بار پاسخ داد. این عدم توازن، محیط بسیار تساهلی را برای رژیم ایران و نیروهای نیابتی‌اش ایجاد می‌کند، زیرا وقتی این تعداد حمله انجام می‌شود و ایالات متحده با بمباران ساختمان‌های خالی، بدون ضربه زدن به خود رژیم ایران، پاسخ حداقلی می‌دهد، این امر انجام حملات بیشتر را تشویق می‌کند. فکر می‌کنم در دوران دولت بایدن، بیش از ۲۰۰ حمله صورت گرفته است که ۱۷۰ مورد آن از نوامبر گذشته است. ایالات متحده سیاست بازدارندگی خود علیه رژیم ایران را از دست داده است."

وی افزود:"ما در دولت ترامپ یک بیانیه عمومی دادیم که به ایران اجازه نمی‌دهیم «سیاست انکار» را نسبت به گروەهای نیابتی خود دنبال کند. اگر یکی از عوامل، حمله‌ای به آمریکا یا متحدانش انجام دهد، ما رژیم ایران را مسئول می‌دانیم، زیرا این رژیم است که همه این عوامل را در منطقه سازماندهی، آموزش و تأمین مالی می‌کند و دلیل اصلی عدم ثبات در خاورمیانه هستند.
بنابراین علاقه‌مندم دولت بایدن هم همین کار را انجام دهد، به این معنی که بین ایران و گروە‌های نیابتی‌اش فرقی قائل نشود. من معتقدم که در نتیجه این سیاست، ما در موقعیت بهتری برای بازدارندگی رژیم ایران خواهیم بود. من مطلقا شک ندارم که رژیم ایران از سیاست خارجی فعلی دولت بایدن در خاورمیانه لذت می‌برد."

همچنین تصریح کرد:"در دولت بایدن، رژیم ایران افزایش ۱۰۰ میلیارد دلاری درآمد را داشته است. آنها این پول را خرج حوثی‌ها، حزب‌الله، حماس و عوامل آنها در عراق و سوریه کردند که نیروهای آمریکایی را هدف قرار دادند و کشتند. این یک سیاست بسیار خطرناک است که دولت بایدن باید آن را تغییر دهد."

این مقام ارشد در دولت سابق آمریکا، گفت:"دولت بایدن به قدرت رسید و شرکای عرب سنی ما و اسرائیل را به حاشیه راند. هر بار که بین ما و این کشورها فاصله ایجاد می‌شود، این پیام را به سازمان‌های تروریستی در خاورمیانه می‌دهد که خلاء وجود دارد و آمریکا در حال عقب‌نشینی است. این کار در دوره پرزیدنت اوباما با خروج نیروهای آمریکا از منطقه انجام شد و ایران و داعش خلاء ایجاد شده را پر کردند. سال‌ها بعد ایران و داعش دوباره بازگشتند تا خلاء را پر کنند. سیاست خارجی دولت اوباما امروز در دولت بایدن تکرار می‌شود. «محور مقاومت» ایران قوی‌تر شده است. اکنون داعش پس از نابودی توسط رئیس‌جمهور ترامپ، دوباره ظاهر می‌شود؛ بنابراین، من دوست دارم سیاست خارجی مشابه دولت ترامپ را ببینم، زیرا موفقیت‌آمیز بود و فکر نمی‌کنم کسی مخالف این دیدگاه باشد که خاورمیانه امروز به دلیل نبود یک خط مشی خارجی موفق آمریکایی، در آتش است."

نماینده سابق آمریکا در امور ایران، گفت:"ما اکنون با قواعد ایران بازی می‌کنیم. من معتقدم که ایران خود حرکت‌ها را تنظیم می‌کند، چه از طریق حزب‌الله باشد و چه از طریق حوثی‌ها. به نظر می‌رسد که ما هر روز در پاسخ به یک تحرک جدید از خواب بیدار می‌شویم. ما در خط دفاعی هستیم و طرف مقابل در حال حمله است. ما باید این وضعیت را اصلاح و معکوس کنیم. تا زمانی که این کار را انجام ندهیم، فکر می‌کنم همچنان شاهد شعله‌ور بودن خاورمیانه خواهیم بود."

ب.ن