روزنامه‌ی العربیه: دولت فدرال عراق امیال دیگران را در برخورد با اقلیم کوردستان اجرا می‌کند

"تصمیمات دادگاه فدرال در مورد اقلیم کوردستان غیرقانونی است"
پرچم‌های کوردستان و دولت فدرال عراق
پرچم‌های کوردستان و دولت فدرال عراق

اربیل (کوردستان۲۴)- روزنامه‌ی العربیه‌ی چاپ امارات  متحده‌ی عربی مقاله‌ای در مورد موضوع کوردها در عراق منتشر کرده است که در آن به تمامی مسائل معوقه‌ی بین اقلیم کوردستان و دولت فدرال طی دهه‌های گذشته  پرداخته‌ و مواردی را ابراز کرده است که طی آن‌ها در کابینه‌های مختلف دولت عراق علیه‌ مردم کوردستان تصمیم گرفته‌اند. 

این روزنامه ضمن توصیف موضوع کوردستان به‌عنوان یک مسئله‌ی مشروع، انگشت اتهام را به سمت بغداد نشانه رفته و طی آن تصمیمات دادگاه فدرال را به عنوان نمونه‌ای از بی‌عدالتی‌هایی که عراق علیه کوردها دنبال می‌کند، ذکر کرده و نوشته‌ است که از زمان حکومت سلطنتی تاکنون در این مورد طی مراحل مختلف از روش‌های نظامی به عنوان راه‌حل استفاده شده است، اما نتوانسته‌اند اراده‌ی مردم کوردسان را در هم بشکنند.

پس از سال‌ها اسفتفاده از راه‌حل نظامی، در سال ۱۹۷۰، امضای توافق‌نامه‌ی ۱۱ مارس تعدادی از حقوق فرهنگی و قومی کوردها را به رسمیت شناخت، اما بغداد بعداً از وعده‌های خود عقب‌نشینی کرد. سپس با آغاز جنگ خلیج فارس در سال ١٩٩١، اقلیم کوردستان به یک اقلیم نیمه مستقل تبدیل شد.

در بخش دیگری از مقاله‌ی روزنامه‌ی العربیه آمده است که پس از سقوط رژیم عراق در سال ۲۰۰۳، شیعیان دیگر به کوردها به چشم متحدان سابق خود نگاه نکردند. در نتیجه مشکل کوردها دوباره ظهور کرد و تصمیم گیرندگان شیعه بدون توجه به کوردها و سنی‌ها با استفاده از منابع دولتی تلاش خود را برای به دست گرفتن قدرت متمرکز کردند.

این روزنامه به مهم‌ترین عوامل تشدید اختلافات میان اقلیم کوردستان و دولت فدرال پرداخته و نوشته است: قانون نفت و گاز، اجرای ماده‌ی ١٤٠قانون اساسی، همسان‌سازی بوجه‌ی نیروهای پیشمرگه با شبه‌نظامیان حشدالشعبی و عدم وجود توازن سیاسی به دلیل اختلافات مذهبی را مواردی از موضوعات میان حاکمیت مرکزگرای عراق و اقلیم کوردستان توصیف کرده است.

این روزنامه‌ی اماراتی برای حل این مشکلات بهراه‌حل‌هایی پرداخته که مهم‌ترین آنها این است که به‌جای تلاش برای آجیندای سیاسی خارجی، همه‌ی احزاب باید مشارکت فعال داشته باشند تا فرایند سیاسی در عراق در میسر درست خود قرار بگیرد و تأکید کرده است که اجرای امیال و اهداف دیگران غیر از ویرانی برای عراقی‌ها سودی در بر نداشته است. 

در ادامه‌ی این مقاله آمده است که "ما همچنین باید به وجود موضوعی به نام آرمان کورد‌ها اذعان کنیم و نباید آن را نادیده بگریم و نمی‌توان با بهانه‌های بی‌اساس به اقلیم کوردستان حمله کرد، زیرا چنین عملی در نهایت به معنای ضعف دولت فدرال است.

این روزنامه نوشت: تصمیمات سیاسی در عراق تنها برای جلب رضایت کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه ای اتخاذ می‌شود و این هم به آن معناست که مقامات عراقی در تصمیم‌گیری مستقل نیستند.

این روزنامه‌ی عربی در پیان نوشته است که کوردها بخشی از عراق هستند که ملیت و ویژگی‌های خاص خود را دارند. قانون اساسی عراق آنها را به عنوان یک اقلیت بزرگ دارای همه‌ی حقوق خود به رسمیت می‌شناسد و تصمیم دادگاه فدرال هم درباره‌ی انتخابات پارلمانی کوردستان و حقوق کارمندان و تسلیم قانون نفت و گاز به دولت فدرال بدون درنظرگرفتن  جایگاه مشروع اقلیم کوردستان غیرقانونی است.