شبه‌نظامیان وابسته به پ‌ک‌ک با توافق اجتماعی در شنگال مخالفت می‌کنند

شبه‌نظامیان وابسته به ایران با شبه‌نظامیان وابسته به پ‌ک‌ک همراه هستند

اربیل(کوردستان۲۴)- گروه‌های مسلح وابسته به پ‌ک‌ک در شنگال با توافقنامه‌ی هم‌زیستی اجتماعی که در اواخر ماه مارس میان مسلمانان و ایزدی‌ها که با هدف اصلاح، بازسازی، صلح و هم‌زیستی اجتماعی امضا شد، مخالفت می‌کنند.

جمعی از رؤسای قبایل عرب و ایزدی در شنگال توافق‌نامه‌ای را برای دستیابی به صلح و هم‌زیستی بین این دو اقلیت امضا کردند، آنها از بازگشت مردم به خانه‌ها و روستاهای خود حمایت می‌کنند.

این توافقنامه خواستار یکسانی وضعیت امنیتی در شهر و اطراف آن و وابستگی تمامی نیروهای امنیتی به یک اداره‌ی واحد تحت لوای یک شده است. در ادامه‌ی این توافق‌نامه بر اجرای طرحی تأمین آب آشامیدنی، آبیاری در جهت مقابله با تغییرات اقلیمی و توسعه‌ی بخش کشاورزی در منطقه تأکید کرده است.

بیش از ٩ سال پس از بازپس گیری شنگال، بسیاری از پناهجویان از ترس فقدان امنیت و کنترل مناطق خود توسط شبه نظامیان از بازگشت به خانه‌های خود امتناع می ورزند.  با این حال پ‌ک‌ک و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تحت عنوان واحد محافظ شنگال، شبه‌نظامیان ایزدخانی وابسته به حشدالشعبی، کتائب حزب‌الله، نجبا و امام علی با این توافق‌نامه و بازگشت آوارگان به سر زمین و خانه‌های خود مخالفت کرده‌اند.

محمد عدنان، یکی از چهره‌های برجسته قبیله البوحمدان، می‌گوید هدف از این سند حمایت از شنگال و حل مشکلات اجتماعی و همچنین تهیه‌ی یک طرح اساسی برای بازگشت پناهجویانی است که نزدیک به۱۰ سال است در اردوگاه‌ها زندگی می کنند. اجرای این سند گامی مثبت برای ثبات، صلح اجتماعی و همزیستی اقلیت‌ها در شنگال است و افراد نزدیک به پ ک ک و متحدان ایرانی در گروه‌های مسلح عراق مخالفان این توافق‌نامه هستند.