آرژانتین خواستار دستگیری وزیر کشور ایران شد

در رابطه با بمب‌گذاری سال ١٩٩٤ در مرکز یهودیان
احمد وحیدی، وزیر کشور ایران - عکس: ای اف پی
احمد وحیدی، وزیر کشور ایران - عکس: ای اف پی

اربیل (کوردستان٢٤)- وزارت امور خارجه آرژانتین، روز سه‌شنبه ٢٣ آوریل اعلام کرد که از پلیس بین‌الملل خواسته است تا احمد وحیدی، وزیر کشور ایران را به اتهام دست داشتن در بمب‌گذاری سال ١٩٩٤ در یک مرکز جامعه یهودیان در بوئنوس آیرس که منجر به کشته شدن ٨٥ نفر شد، بازداشت کند.

وزارت امور خارجه آرژانتین در بیانیه‌ای اعلام کرد که احمد وحیدی، وزیر ایرانی، از اعضای هیئت تهران است که هم‌اکنون از پاکستان و سریلانکا بازدید می‌کند و پلیس بین‌الملل به درخواست آرژانتین برای وی اخطار قرمزی صادر کرده است.

آرژانتین همچنین از دولت‌های پاکستان و سریلانکا خواسته است که وحیدی را دستگیر کنند.

در ١٢ آوریل، دادگاهی در آرژانتین ایران را به دلیل حمله سال ١٩٩٤ به مرکز جامعه یهودیان آمیا در بوئنوس آیرس و بمب‌گذاری دو سال قبل از آن در سفارت اسرائیل که منجر به کشته شدن ٢٩ نفر شد، مقصر دانست.

پرونده حمله سال ١٩٩٤ همچنان بلاتکلیف ماند، اما آرژانتین و اسرائیل مدت‌ها مظنون بودند که حزب‌الله تحت حمایت ایران آن را به درخواست ایران انجام داده است.

دادستان‌ها، مقامات ارشد ایرانی را به صدور دستور این حمله متهم کرده‌اند، هرچند تهران هرگونه دست داشتن در آن را رد کرده است.

دادگاه همچنین حزب‌الله را متهم کرد و حمله به آمیا را "جنایت علیه بشریت" خواند.

در بیانیه روز سه‌شنبه وزارت خارجه آرژانتین آمده است: "آرژانتین به دنبال دستگیری مسئولین حمله آمیا در سال ١٩٩٤ است که منجر به کشته شدن ٨٥ نفر شد."

آرژانتین پیشتر اعلام کرده بود که احمد وحیدی، از اعضای ارشد سابق سپاه پاسداران ایران، یکی از طراحان اصلی بمب‌گذاری آمیا است و به دنبال بازداشت او بود.

خبرگزاری فرانسه/ب.ن