حماس پیشنهاد آتش‌بس غزه را بررسی می‌کند

"با روحیه مثبت"
ویرانی ناشی از حمله هوایی اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه ٣ می ٢٠٢٤ – عكس: ای اف پی
ویرانی ناشی از حمله هوایی اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه ٣ می ٢٠٢٤ – عكس: ای اف پی

اربیل (کوردستان٢٤)- حماس اعلام کرد که با "روحیه مثبتی" در حال بررسی آتش‌بس پیشنهادی و قرارداد آزادی گروگان‌ها با اسرائیل است.

این در حالی است که صبح امروز جمعه ٣ مه، حمله هوایی اسرائیل به غزه، تعداد بیشتری از فلسطینیان را قربانی کرده است.

نزدیک به هفت ماه جنگ، قلمرو ساحلی فلسطین را ویران کرده است، که به گفته سازمان ملل متحد، نیازمند تلاش‌های بازسازی در مقیاسی است که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون سابقه نداشته است.

اسماعیل هنیه، رئیس حماس مستقر در قطر، پس از ماه‌ها مذاکره برای توقف جنگ، گفت که این گروه "به زودی" هیئتی را برای گفتگوهای آتش‌بس به مصر بازمی‌گرداند و هدف آن توافقی است که "خواسته‌های مردم ما را محقق کند".

هنیه روز پنجشنبه ٢ مه در تماس‌های تلفنی خود با میانجی‌های مصری و قطری گفت که حماس با "روحیه مثبت" آخرین پیشنهاد اسرائیل را بررسی می‌کند.

بر اساس جزئیات منتشر شده از سوی بریتانیا، پیشنهاد آتش‌بس شامل توقف ٤٠ روزه جنگ و مبادله گروگان‌های اسرائیلی برای هزاران اسیر احتمالی فلسطینی است.

هیئت حماس پس از دیدار آخر هفته گذشته در قاهره، به قطر بازگشته است تا در مورد پیشنهاد اسرائیل گفتگو کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه از آمار رسمی اسرائیل، جنگ که با حمله حماس در ٧ اکتبر به اسرائیل آغاز شد، منجر به کشته شدن هزار و ١٧٠ اسرائیلی، عمدتا غیرنظامی شده است.

به گفته وزارت بهداشت غزه، حملات تلافی‌جویانه اسرائیل دست‌کم ٣٤ هزار و ٥٩٦ نفر را در غزه کشته است که بیشتر آنها زن و کودک بوده‌اند.

ای اف پی/ب.ن