بارزانی: اقلیم کردستان خواستار جنگ نبوده است

سفیر آمریکا در عراق خواستار تداوم آتش‌بس و حل مشکلات بین اربیل و بغداد از طریق گفتگو شد.

K24 - اربیل

نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان در دیداری با سیلمان دوگلاس سفیر ایالات متحده در عراق اعلام کرد کردستان خواستار جنگ نبوده است و در این راستا دولت اقلیم چندین بیانیه منتشر کرده است.

به گزارش وب سایت دولت اقلیم، دوگلاس روز پنجشنبه 11 آبان ماه به دیدار نخست وزیر اقلیم کردستان رفت و در دیداری آخرین تحولات عراق و اختلافات بین اربیل و بغداد را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بارزانی گفته است که بغداد در تلاش برای تحت فشار قرار دادن بیشتر اقلیم کردستان بوده است و نیروهای پیشمرگه در مقابل فشارهای نظامی از خود و مناطق تحت کنترل آن دفاع کرده‌اند.

همچنین با اعلام آمادگی اقلیم کردستان برای گفتگو با بغداد، نقش جامعه جهانی را در این خصوص را مهم دانسته است.

سفیر ایالات متحده با تاکید بر حمایت واشنگتن برای عادی سازی وضعیت سیاسی اقلیم کردستان گفت از رخدادهای مناطق مناطق مورد مناقشه که باعث جنگ و کشتار شده، نگران هستیم.

دوگلاس ابراز امیدواری کرده است که اربیل و بغداد با گفتگو مشکلات را حل کنند و در این راستا تداوم آتش‌بس را یک ضرورت دانسته است.

دیدار بارزانی و سفیر آمریکا در عراق همزمان است با احتمال شکست گفتگوی هیاتهای نظامی اربیل و بغداد که در بیانیه‌های جداگانه همدیگر را به عهدشکنی متهم کرده‌اند.

دولت اقلیم و وزارت پیشمرگه کردستان در بیانیه‌های جداگانه با تاکید بر حل مشکلات از طریق گفتگو اظهارات حیدر العبادی نخست وزیر عراق و بیانیه فرماندهی مشترک نیروهای عراقی را رد کردند.

همچنین وجود هر نوع توافقی بین هیاتهای نظامی کردستان و عراق را تکذیب کردند.

طرف دوم اعلام کرده بود که اقلیم کردستان از توافق حاصل شده پشیمان شده است.