جنگ رسانه‌ای بین ایران و عربستان شدت یافته است

هر نوع تنشی تازه‌ای از لحاظ نظامی باعث درگیری مستقیم بین تهران و ریاض خواهد شد.

K24 - اربیل

وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی از طریق رسانه‌ها یکدیگر را به آغاز تنش و درگیر متهم می‌کنند، در حالی که خود را حامی راه حل سیاسی می‌دانند.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به خبرگزاری مجلس شورای اسلامی گفته است تهران سیاستهایی عاقلانه داشته و در پی درگیری در منطقه نیست.

اظهارات ظریف همزمان است با مصاحبه عادل الجبیر با شبکه بی سی سی که خواهان توقف سیاست ایران در منطقه شده است.

الجبیر گفته سیاست عربستان دوری از جنگ است و نیازی به آن نمی‌بینید.

شلیک موشک بالستیک ساخت ایران از سوی شبه نظامیان حوثی یمن به فرودگاه بین المللی در ریاض پایتخت سعودی روابط تهران و ریاض را بیش از پیش دچار تنش کرد.

استعفای سعد الحریری نخست وزیر لبنان در عربستان و متهم کردن ایران به فتنه و شرورت در لبنان و منطقه زنگ احتمال درگیری بین ایران و سعودی را به صدا درآورد.

افزون بر عربستان و هم‌پیمانان عربی آن، آمریکا و کشورهای غربی هم ایران را به تامین تسلیحات نظامی و موشکی به حوثی‌های یمن متهم می‌کنند.

عربستان شلیک موشک را به منزله اعلان جنگ از سوی ایران دانسته است.

الجبیر ایران را به اقدام نظامی علیه عربستان متهم کرده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نقش تهران بویژه سپاه پاسداران در حمله موشکی به ریاض را سخیف و توهین‌آمیز دانسته است.

ظریف در آخرین مصاحبه گفته که دولت سعودی و افرادی که در آنجا بدون توجه به واقعیات تاریخی اقدامات خصمانه و جاهلانه‌ای را انجام می‌دهند، تاکنون فقط به منافع دولت سعودی ضرر زده‌اند.

اما همتای سعودی او گفته که جمهوری اسلامی در طول تاریخ خود از طریق تلاش برای صدور انقلاب باعث تنش بین دو کشور شده است.

به گفته ناظران، جنگ نیابتی ایران و عربستان در منطقه مرحله‌ حساسی می‌گذراند و هر نوع تنشی تازه‌ای از لحاظ نظامی باعث درگیری مستقیم بین  تهران و ریاض خواهد شد.