ایران در کجای استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا قرار دارد

ایران تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا است.

K24 – اربيل

استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا بر چهار اصل حفاظت از آمریکا، تامین رفاه برای شهروندان آمریکایی، حفاظت قدرت‌منشانه از صلح  و توسعه منافع آمریکا استوار است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز 27 آذرماه  درباره استراتژی امنیت ملی آمریکا برای سال 2018 گفت ملت‌هایی که توانایی تامین رفاه برای شهروندان خود نیستند، قادر به حفاظت از منافع خود نخواهند بود. ملتی که آمادگی پیروزی در جنگ نداشته باشد، نخواهد توانست جلوی جنگ را بگیرد.

ترامپ در اعلام اولین سیاست استراتژی امنیت ملی گفت ملتی که به تاریخ خود افتخار نکند، قادر به تامین آینده نخواهد بود. ملتی که از ارزش‌هایش اطمینان نداشته باشد، اراده دفاع از خود را نخواهد داشت.

ایران در استراتژی جدید آمریکا به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا ذکر شده است.

سند جدید امنیت ملی آمریکا که از سوی وبگاه محافظه‌کار واشینگتن‌فری‌بیکن منتشر شده، ایران و کره شمالی را به عنوان دو "تهدید مستقیم" علیه آمریکا دانسته است.

دولت آمریکا توسعه سیستم دفاع موشکی را به عنوان یک "اولویت" در سند امنیت ملی آینده آمریکا قرار داده است.

به گزارش فری‌بیکن، تمرکز آمریکا بر  تقویت دفاع موشکی در حالی است که ایران و کره شمالی در تلاش برای ارتقای قدرت و بُرد موشک‌هایشان، بویژه موشک‌های بالستیکی بین قاره‌ای با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، کار می‌کنند.

اگر چه در استراتژی جدید آمریکا چندین بار به عنوان تهدید علیه امنیت آمریکا به ایران اشاره شده است، اما آمریکا خود باعث شد ایران به یک قدرت منطقه‌ای و با نفوذ تبدیل شود.

آمریکا در سال 2003  پس از سرنگون کردن رژیم بعث عراق هیچ برنامه‌ای برای آینده نداشت و جمهوری اسلامی ایران از این فرصت طلایی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرد.

ستراتژی جدید ترامپ خواهان یک خاورمیانه بدون گروه‌های تروریستی و جهادی شده است. در حالی که گروه‌های با نفوذ تروریستی از منظر آمریکا وابسته به ایران هستند.

گروهایی همچون حزب‌الله لبنان و عراق و برخی گروههای زیر مجموعه حشد الشعبی که از سوی آمریکا تروریست معرفی شده‌اند، پس از پیروزی بر داعش بیش از هر زمان دیگری قدرتمند شده‌اند.