آیت‌الله خامنەای در مقابل حامیان و مخالفان جنبش سبز ایران

رهبر ایران در جریان انتخابات ریاست جمهوری ١٣٨٨ از احمدی نژاد حمایت کردو و مخالفان او را فتنە‌گر نامیدە بود

k22 - اربیل

رهبر ایران در آستانە هشتمین سالگر تظاهرات نهم دی کە دیماه سال ١٣٨٨ سفارش وی در حمایت محمود احمدی نژاد و مخالفت با میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز برگزار شد، احمدی نژاد را "لجن پراکن" خواند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، گفته است: "نمی‌شود که انسان یک دهه همه‌کاره کشور باشد، بعد در دهه بعدی تبدیل شود به مخالف‌خوان کشور."

او روز چهارشنبه ۶ دی در تهران گفت: "این کسانی که کشور در اختیارشان بوده یا هست، دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند، این‌ها باید پاسخگو باشند."

سخنان هشدار به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران و حمایت از خانوادە لاریجانی تلقی می‌شود.

محمود احمدی نژاد و یارانش در هفته‌های اخیر انتقادات تندی به قوه قضائیه و رئیس آن وارد کرده و از جمله او را فاقد صلاحیت دانسته و خواهان کناره گیری او شده بود.

احمدی نژاد اخیرا در یک سخنرانی گفته بود: "هر کسی در هر مقام و منصبی که باشد، اگر ملت او را نخواهد، او غاصب است... هر اقدامی انجام دهد، تخلف است. هر تصرفی در بیت المال انجام دهد، بعدا باید پاسخگو باشد".

رئیس جمهور پیشین ایران همچنین متنی طولانی به عنوان "ارزیابی تحلیلی" عملکرد قوه قضائیه منتشر کرده و ۲۹ ایراد به نظام قضایی ایران گرفته بود.

آیت الله خامنه‌ای گفته است: "همه مدیران جمهوری اسلامی از اول تا امروز، خدمات مهمی انجام داده‌اند... البته صدماتی هم زده‌اند... انسان باید خدمات دولتی‌ها و قضایی‌ها و مجلسی‌ها را در طول زمان، هر چه بوده، سپاسگزاری کند، صدمات را هم باید نقد کرد، منتها نقد منصفانه و مسئولانه، نه نقد همراه با تهمت."

رهبر ایران همچنین گفته است: "اینکه برداریم همین‌طوری بی‌هوا این قوه و آن قوه را بدون هیچ تمییزی محکوم کنیم، اینکه هنری نیست. هر بچه‌ای می‌تواند سنگ بردارد و شیشه‌ها را بشکند."

آیت‌الله خامنه‌ای گفته نقد با اتهام زدن تفاوت دارد و "تهمت و لجن‌پراکنی حرام" و "تکرار حرف دشمن" است.

خامنەای پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران ابتدا پیروزی میرحسین موسوی درآن پیروز اعلام شد، از محمود احمدی نژاد حمایت کرد و میرحسین موسوی و مهدی کروبی دیگر کاندیدای معترض  و رهبران جنبش سبز را حصر کرد.