چین حساب تعدادی از بازرگانان ایرانی را می‌بندد

همزمان دولت آمریکا پنج شرکت دیگر ایرانی را در رابطە با برنامە موشکی این کشورمورد تحریم قرار دادە است

 K24 - اربیل

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به خبرگزاری فارس گفته است که بانک‌های چینی با استناد به مقررات بین‌المللی ضدپولشویی، در سال گذشته میلادی "محدودیت‌های بسیار زیادی" برای ایرانیان وضع کرده‌اند.

در حالیکە به دنبال توافق هسته‌ای، تحریم‌های بانکی علیه ایران رفع شده، همچنان گزارش‌های متعددی از مشکلات بانکی برای شهروندان عادی، بازرگانان و شرکت‌های ایرانی منتشر می‌شود که مقررات بین‌المللی ضدپولشویی از دلایل آن است.

ایران سال گذشته با گروه ویژه اقدام مالی، سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، توافقی کرد که مطابق آن در ازای اقدامات ایران، گروه ویژه اقدامات احتیاطی علیه ایران را موقتا معلق کرده است.

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین نیز روزگذشتە گفت که "بعضی از بانک‌های چینی که از بانک‌های آمریکایی تبعیت می‌کنند، از بداخلاقی طرف آمریکایی واهمه داشته و بدین شکل، تجار ایرانی را با مشکل مواجه می‌کنند."

نایب رئیس اتاق ایران و چین می‌گوید محدودیت‌های بانکی در چین از بهار تشدید شده و دلیل آن هم این است که گروه ویژه اقدام مالی ایران را با "ریسک بالا" برای پولشویی تشخیص داده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران هم  به خبرگزاری مهر گفته است که هفته آینده جلسه‌ای با محمدجواد ظریف و معاونان او برگزار خواهد کرد تا وزارت خارجه پیگیر وضعیت بازرگانان ایرانی در چین شود.

همزمان دولت آمریکا، آمریکا پنج شرکت ایرانی را به دلیل مشارکت در توسعه موشک‌های بالیستیک این کشور تحریم کردە است.

اسامی شرکت‌هایی که مشمول تحریم‌های واشینگتن شده‌اند عبارتند از "مرکز تحقیقات شهید اسلامی"، "صنایع شهید خرازی"، "صنایع شهید مقدم"، "صنایع شهید صنیع‌خانی" و "صنایع شهید شوشتری" که همگی شرکت‌های جنبی "گروه صنعتی شهید باقری" هستند که پیش از این از سوی آمریکا تحریم شده بود.

/ا.م