تلاش دولت فرانسه برای حل مشکلات اربیل و بغداد

وزیر خارجه فرانسە بر حمایت رئیس جمهور و دولت این کشور از گفتگوهای اقلیم کردستان و دولت مرکزی تأکید کرد

 K24- اربیل

"ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار با نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان، با تأکید بر حل مشکلات اربیل و بغداد از طریق گفتگو، گفت: رئیس جمهور و دولت فرانسە از حل مشکلات اقلیم کردستان و دولت فدرال مرکزی حمایت می‌كنند و امیدوار است کە این گفتگوها آغاز مذاکرات جدی میان اربیل و بغداد باشد.

بر اساس بیانیە دولت اقلیم کردستان، وزیر خارجه فرانسە در دیدار دوشنبە شب خود  با نچیروان بارزانی، گفت: دولت فرانسە از حل مشکلات اربیل و بغداد در چارچوب قانون اساسی عراق فدرال حمایت می‌نماید و طرفین را بە دستیابی بە راه‌حلی اصولی دعوت می‌کند.

در این دیدار کە دوشنبە شب ٢٣ بهمن ١٣٩٦، با حضور قباد طالبانی معاون نخست وزیر و جمعی از مسئولان کردستان  و هیأتی از دولت فرانسه  در اربیل برگزار شد، آخرین تحولات مربوط بە گفتگوهای اقلیم کردستان، کمیته‌های مروبوطه و همچنین دیدارهای نچیروان بارزانی و حیدر العبادی در بغداد و در حاشیە کنفرانس اخیر داووس، مورد تبادل نظر قرار گرفت.

نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان نیز در دیدار با ژان ایو لودریان، ضمن ابراز خشنودی از سفر وزیر خارجه فرانسه بە پایتخت اقلیم کردستان، بە تلاشهای امانویل مکرن پس از برگزاری همەپرسی استقلال و برداشتن محاصره سیاسی و دیپلماتیک تحمیلی بر اقلیم کردستان اشارە کرد و گفت: مردم کردستان هیچگاه حـمایت‌های کشور فرانسە را فراموش نخواهد کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه پس از دیداری کوتاه از بغداد عصر روز دوشنبه ٢٣بهمن ماه وارد پایتخت اقلیم کردستان شد.

وزیر خارجه فرانسه در اربیل مورد استقبال مقامات اقلیم کردستان قرار گرفت

/ا.م