کم آبی ابر چالش پیش روی ایران

میزان بارش‌ها ۵۰ درصد کمتر از مدت ‌زمان مشابه در سال گذشته‌ است

K24 - اربیل

دولت جمهوری اسلامی ایران یک گروه کاری برای «سازگاری با کم آبی» تشکیل داده است و جهانگیری هم کم آبی را ابر چالش پیش روی کشور دانسته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، هیات دولت در جلسه روز یکشنبه ششم اسفند با تشکیل کارگروه ملی «سازگاری با کم آبی» برای فراهم کردن شرایط لازم برای سازگاری با کم آبی در مناطق مختلف کشور و اتخاذ تصمیمات مناسب موافقت کرد.

اسحاق جهانگیری معاون رئیس ‌جمهوری ایران همان روز در همایشی در مرکران اعلام کرد محدودیت منابع آب بسیار جدی ا‌ست و میزان بارش‌ها همچنان ۵۰ درصد کمتر از مدت ‌زمان مشابه در سال گذشته‌ است.

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب ایران گفته است که آب آشامیدنی هزار ۱٢٥٧ روستا در استان سیستان و بلوچستان بە وسیله تانکر تأمین می‌شود و ۱٤٠٠ روستا متقاضی آبرسانی سیار با تانکر هستند.

همچنین گفته که در برخی حوزه‌های اصلی آبریز مانند فلات مرکزی بارش باران نسبت به درازمدت ۷۸ درصد کاهش یافته و تنها در تنها استان‌های اردبیل و گلستان میزان بارش معمول طبیعی داشته‌اند..

به گفته جهانگیری، با وجود بارندگی‌های هفته‌های اخیر، هنوز میزان بارش در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در سال گذشته، ۵۰ درصد کم‌تر است.

گروه کار «سازگاری با کم آبی» با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت رؤسای سازمان‌های برنامه و بودجه، حفاظت محیط زیست و وزرای جهاد کشاورزی، کشور و صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است.

این گروه در زمینه توزیع آب بین مصارف مختلف و الگوی کشت هر منطقه با شرایط کم آبی کار خواهد کرد.

محمدتقی توکلی، مشاور وزیر نیرو گفته است که ورودی آب سدها، در مقایسه با سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته ‌است.

توکلی با اشاره به بدتر شدن وضعیت نسبت به سال گذشته گفت «در حال حاضر حجم سدها حدود ۲۱ میلیارد مترمکعب است که این میزان در سال گذشته ۲۵ میلیارد مترمکعب بوده است».

بهروز ساری صراف مدیر گروه آب و هواشناسی و استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تبریز روز سوم دی‌ماه از خشک شدن بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه خبر داد.

جهانگیری­ کمبود آب را یک ابر چالش پیش روی کشور دانسته است.