دویچه‌وله جایزه آزادی بیان ۲۰۱۸ را به صادق زیباکلام داد

صادق زیباکلام در اظهارنظرهایش از همه پرسی استقلال حمایت کرده بود

 K24 - اربیل

دویچه‌وله در بیانیه‌ای اعلام کرد که جایزه آزادی بیان سال ۲۰۱۸ خود را به صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی در ایران می‌دهد. این جایزه در تاریخ ۱۲ ژوئن امسال و در همایش جهانی رسانه به نویسنده و پژوهشگر ایرانی اهدا خواهد شد.

در بیانیه دویچه‌وله در تقدیر از صادق زیباکلام از او به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین تحلیل‌گران در ایران یاد شده است. دویچه‌وله گفته که فعالیت‌های سیاسی زیباکلام او را "به یک چهره مطرح برای جامعه مدنی و منتقد ایران تبدیل کرده است".

صادق زیباکلام پس از مصاحبه‌ای که در جریان اعتراضات دی‌ماه با دویچه‌وله انجام داد، به ۱۸ ماه حبس محکوم شد. او در این مصاحبه گفته بود چنانچه رفراندومی در ایران برگزار شود، بیش از ۷۰ درصد مردم به جمهوری اسلامی "نه" خواهند گفت.

صادق زیباکلام در اظهارنظرهایش از همه پرسی استقلال حمایت کرده بود و گفته بود هیچکس بجز کردها حق دخالت در سرنوشت مردم کردستان عراق را ندارد

صادق زیبا کلام: جمهوری کردستان از حمایت همه مردم کردستان برخوردار خواهد بود

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاە تهران از آیت‌اللە سیستانی خواست با استقلال کردستان مخالفت نکند

زیباکلام بە اتهام تبلیغ علیە جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب بە ١٨ماه زندان محکوم شد

جایزه آزادی بیان دویچه‌وله به افراد یا انجمن‌هایی داده می‌شود که تلاشی برجسته در دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان انجام داده‌اند. این جایزه در سال ۲۰۱۵ میلادی برای اولین بار به رائف بدوی، بلاگر سعودی تعلق گرفت. برنده این جایزه در سال ۲۰۱۶ سدات ارگین، سردبیر روزنامه ترکی حریت بود. در سال گذشته میلادی نیز دویچه‌وله جایزه خود را به انجمن مطبوعاتی کاخ سفید داد.

دویچه‌وله از صادق زیباکلام برای گرفتن این جایزه دعوت کرده است که به شهر بن آلمان بیاید و در همایش جهانی رسانه شرکت کند. او به دویچه‌وله گفت:

"امیدوارم مسئولین مخالفت نکنند. ولی ممکن هم هست که هم به واسطه رای دادگاه و هم به واسطه ملاحظات دیگری، مسئولین محترم جمهوری اسلامی اجازه ندهند من از کشور خارج شوم و برای دریافت جایزه به آن‌جا بیایم. دخترم لیلا زیباکلام را می‌خواهم معرفی کنم و برای دریافت جایزه از طرف پدرش به بن بفرستم."

/ا.م