ایران تهدید به خروج از برجام کرد

بخش سیاسی حفظ برجام، کار اروپایی‌ها را سخت کرده است

اربیل (کردستان24)- عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر خارجه ایران با اشاره به ناتوانایی اروپا برای حفظ برجام، تهدید به خروج تهران از توافق هسته‌ای کرد.

عراقچی روز یکشنبه شب ششم خرداد به شبکه دوم تلفویزیون ایران از جدیت اروپایی‌ها برای حفظ برجام خبر داد.

معاون ظریف که روز جمعه چهارم خرداد در نشست کمیسیون برجام بدون آمریکا شرکت کرده بود اعلام کرد اگر در پایان گفتگو با اروپایی‌ها به نتیجه‌ای نرسیم از برجام خارج می‌شویم.

وی مشکلات اروپا برای حفظ برجام را به دو بخش «سیاسی» و «فنی» تقسیم کرده و گفته که در بخش سیاسی٬ فاصله اروپا از آمریکا به عنوان شریک راهبردی و نزدیکی به چین، روسیه و ایران٬ کار را برای آنها سخت کرده است.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران با تعیین کردن هفت شرط برای تداوم برجام از دولت روحانی درخواسته کرده است ضمانت کتبی اروپا در این زمینه کسب کند.

شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را در راستای قانونی کردن شروط خامنه‌ای برای گفتگو با اروپا به هیات رئیسیه مجلس تقدیم کرده‌اند.

صدور قطعنامه علیه آمریکا، بحث نکردن برنامه موشکی ایران و اقدامات منطقه‌ای آن، خرید نفت از ایران، تضمین معامله بانک‌های اروپا با ایران و مقابله با تحریم‌های آمریکا از مهمترین شروط خامنه‌ای به اروپا برای تداوم برجام است.

عراقچی اولین مقام ایرانی است که از ناتوانی اروپا برای حفظ برجام خبر داده است.

سه کشور عمده اروپایی بویژه فرانسه خواستار مذاکره با ایران درباره برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای آن است. خواستی که از سوی مقامات حکومتی در تهران رد شده است.

انیس وان درمول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز جمعه چهارم خرداد در واکنش به شروط خامنه‌ای گفت ما سخنان رهبر ایران را مد نظر داریم.

وی با اشاره تمایل اروپا برای ماندن در برجام و نگرانی از برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای ایران گفت به همین دلیل است که ما پیشنهاد می‌کنیم تا یک چارچوب مذاکرات جامع با ایران ایجاد کنیم.

عراقچی در واکنش به خواست اروپایی‌ها و همراهی آنان با آمریکا اظهار داشت: نه راجع به موشک و نه منطقه و نه آینده برجام وارد هیچ مذاکره و گفت‌وگویی نخواهیم شد.

به گفته این مقام ایرانی، اروپا از ما خواسته است فرصتی به آنها بدهیم که تلاش‌شان را انجام دهند که بلکه بتوانند منافع ایران را تامین کنند.

عراقچی گفته است به اروپا فرصت داده‌ایم که باید نحوه تامین خواسته‌های ایران را تعریف کنند و یک بسته اقتصادی به ایران ارائه دهند که راه‌حل‌های عملی برای تامین منافع ایران باشد.