شریعمتداری: ضربه پیش‌دستانه به اروپا بزنیم

برجام «کلاه گشاد» آمریکا بر سر ایران است

اربیل (کردستان24)- نماینده خامنه‌ای در موسسه کیهان خواستار وارد کردن «ضربه پیش‌دستانه» به اروپا شد.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه حکومتی کیهان روز چهارشنبه 16 خرداد با اشاره به موضع اروپا در خصوص برنامه موشکی و اقدامات منطقه‌ای تهران به خبرگزاری تسنیم گفت «اروپا خواست آمریکا را به شکل دیگری بازگو می‌کند».

وی برجام را «کلاه گشاد» آمریکا بر سر ایران دانست و گفت «اروپا هم حالا همان کلاه را به دست خودمان داده و می‌گوید خودتان این کلاه را سرتان بگذارید».

به گفته شریعمتداری، دلیل خروج آمریکا از برجام گرفتن اطمینان لازم از کشورهای اروپایی بوده است و اروپایی‌ها به آمریکا اطمینان داده ‌بودند که پس از خروج این کشور از برجام،‌ تمامی خواسته‌های آمریکا را به نحوی دیگر از ایران طلب خواهند کرد.

وی با اشاره سخنان اخیر موگرینی که گفته است اروپا هیچ گاه به خاطر ایران در مقابل آمریکا نمی‌ایستد، گفت «این حرفی است که رهبران فرانسه و آلمان نیز بازگو کرده‌اند. بنابراین به هیچ عنوان نمی‌توان به کشورهای اروپایی در چارچوب برجام اعتماد کرد».

شریعتمداری "لزوم عدم اعتماد به کشورهای اروپایی" را از محورهای اصلی سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی دانسته که گفته است «رفتار اخیر سران کشورهای غربی نشان داد که آنها اهل تضمین به ایران نیستند».

خامنه‌ای روز دوشنبه 14 خرداد در فرمانی، سازمان انرژی اتمی ایران را موظف کرد که مقدمات آغاز روند افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم را فراهم کرده و در چارچوب برجام برای رسیدن به ۱۹۰ هزار "سو" غنی‌سازی کند.

شریعتمداری با تاکید بر سخنان خامنه‌ای که گفته است "خواب آشفته کشورهای غربی تعبیر نخواهد شد" گفت «اگر قرار باشد که تحریم‌ها باقی بماند دیگر دلیل ندارد که فعالیت هسته‌ای ما محدود بماند».