علی‌رغم مخالفت ایران اوپک تولید نفت خود را افزایش می‌دهد

وزیر نفت ایران در مخالفت با افزایش تولید نفت نشست اوپک را ترک کرد

اربیل( کردستان٢٤)- وزیران کشورهای عضو اوپک، با اکثریت آراء، بر سر افزایش تولید نفت به توافق رسیدند.

وزیران نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، روز جمعه اول تیرماه ١٣٩٧، در پایتخت اتریش، بر سر افزایش تولید حدود یک میلیون بشکه نفت در روز به توافق رسیدند.

خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، با اعلام خبر افزایش تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت در روز، گفت: به نظر می‌رسد که این توافق پاسخگوی افزایش نیاز جهانی برای نیمه دوم سال باشد.

محمد مزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی و رئیس دوره‌ای اوپک نیز گفت: با توجه به اختلافات موجود تاکنون سهم کشورهای مختلف از افزایش تولید نفت مشخص نشده است.

پیشنهاد افزایش سقف تولید نفت، از سوی عربستان سعودی و روسیه، به این دور از نشست اوپک ارائه شده بود. عراق، ونزوئلا و ایران با این پیشنهاد مخالفت کرده بودند. این سه کشور خواستار آن بودند تا توافق پیشین که در سال ۲۰۱۶ به تصویب رسید، حفظ شود.

بە گزارش تسنیم، بیژن زنگنه در مخالفت با افزایش سطح تولید نفت این نشست اعضای اوپک را ترک کرد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، پیش از این توافق تاکید کرده بود: قرار نبود در این نشست اوپک به موضوع افزایش تولید نفت پرداخته شود و پرداختن به این موضوع به نشانه چراغ سبز به تصمیم‌های آمریکا می‌باشد.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد، آن دسته ازکشورهای تولیدکننده نفت که توانایی افزایش تولید را داشته باشند، می‌توانند با افزایش تولید، کمبود تولید از سوی دیگر کشورها را جبران کنند.

ایران بە خاطر تحریم‌های جهانی، سهیمی از این افزایش تولید نخواهد داشت.

/ا.م