وزیر خارجه آمریکا جمهوری اسلامی ایران را به چالش کشید

حدود 30 درصد جوانان ایرانی بیکار هستند

اربیل (کردستان24)- مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در مجموعه تویت‌هایی، جمهوری اسلامی ایران را به چالش کشیده است.

پومپئو طی سه روز از 29 تا 31 خرداد در شش تویت به وضعیت کنونی ایران پرداخته است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اعدام محمد ثلاث، بازداشت هزاران نفر در ایران، نقص حقوق بشر، بیکاری جوانان و سیر افزایشی اعتراضات طی یک سال گذشته در این کشور به یغما بردن ثروت ایران پرداخته است.

پومپئو در تویتی به افزایش زندانیان در ایران اشاره کرده و نوشته است: 5000 هزار ایران در جریان اعتراضات ژانویه (دی‌ماه) بازداشت شدند. 30 زن به علت اعتراض به حجاب، صدها دراویش (گنابادی)، دهها فعال محیط زیست، 400 اهوازی، 30 کشاور اصفهانی توسط رژیم جنایتکار ایران زندانی شده‌اند. مردم ایران سزاوار احترام به حقوق بشری خود هستند.

 

وزیر خارجه آمریکا در تویت دیگری با نشر یک نمودار از افرایش اعتراض‌ها از دی‌ماه 95 تا دی ماه 96 خواستار توضیح درباره این افزایش شده است.

 

پومپئو که به ضدیت علیه جمهوری اسلامی شناخته شده است در تویت دیگری با نشر عکس قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نوشته است: رژیم فاسد ایران سپاه پاسداران، حزب‌الله و حماس را ثروتمند کرده است و ثروت کشور را در جنگ‌های نیابتی خارج از مرزها به یغما برده است، در حالی که خانواده‌های ایرانی در رنج هستند.

 

وزیر خارجه آمریکا در تویت دیگری به افزایش بیکاری در ایران پرداخته و با نشر یک نمودار گفته نزدیک به ۳۰ درصد از جوانان ایرانی بیکار هستند.

 

خبرگزاری فارس نیوز وابسته به سپاه پاسداران با اشاره به اظهارات هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تویت‌های پومپئو را ناشیانه دانسته است.

پمپئو در تویت دیگری از عملکرد شورای حقوق بشر  سازمان ملل انتقاد کرده و گفته است به جای این که نقض شدید حقوق بشر در کشورهایی مانند ایران و کره شمالی را برجسته سازد دائما علیه کشوری مانند اسرائيل که "تنها دموکراسی خاورمیانه است" قطعنامه صادر می‌کند.

 

اعدام محمد ثلاث از دراویش گنابادی اولین تویت وزیر خارجه ایران از مجموع شش تویت وی طی سه روز درباره ایران بوده است.

پمپئو با محکوم کردن اعدام محمد ثلاث توسط رژیم ایران از شرکاء و متحدان آمریکا درخواست کرده برای محکوم کردن این اعدام وحشیانه و غیر عادلانه به آمریکا بپیوندند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفته که مردم ایران سزاوار آزادی و احترام به حقوق بشری آنها هستند.