وزیر خارجه آمریکا: امیدوارم هیچگاه مجبور بە واکنش نظامی علیە ایران نشویم

پمپئو: با افزایش سانتریفیوژهای ایران ما در مسیری خواهیم بود کە فکر نمی‌کنم بە نفع آنان باشد

اربیل(کردستان٢٤)- مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی که شنبه دوم تیر پخش شد، گفت که اگر مقامات جمهوری اسلامی ایران بر تعداد سانتریفیوژهای خود بیفزایند و اگر به طرف برنامه سلاح اتمی حرکت کنند، که همه جهان آن را غیرقابل قبول می‌دانند، ما در مسیری خواهیم بود که فکر نمی‌کنم به نفع آنها باشد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: "وقتی می‌گویم غضب، آن را با عمل نظامی عوضی نگیرید. وقتی می‌گویم غضب، منظورم رسوایی اخلاقی و فشار اقتصادی است که بر آنها فرود خواهد شد."

پمپئو همچنین گفته است که ایالات متحده هر آنچه بتواند انجام می‌دهد تا مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بشود. وی گفت که رئیس جمهوری آمریکا در اظهارات خود هیچ ابهامی باقی نگذاشته که ایران نباید توانایی دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد.

آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ شرط از جمله توقف غنی‌سازی اورانیوم، تعطیلی تاسیسات آب سنگین، توقف برنامه ساخت موشک‌های بالستیک و عدم حمایت از حزب‌الله لبنان، حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطینی را تعیین کرده.

محمد جواد ظریف در پاسخ بە اعلام شروط دوازدگانە مایک پمپئو، در مقالە‌ای فهرستی از حداقل "مطالبات به حق مردم و دولت ایران از دولت ایالات متحده آمریکا" را مطرح کرد که شامل پانزده بند و تعدادی تبصره است.

ظریف در این مقالە از آمریکا خواسته است که "به استقلال و حق حاکمیت مردم ایران" احترام بگذارد و "تهدید و استفاده از زور به عنوان یک ابزار سیاست خارجی علیه جمهوری اسلام و سایر کشورها" را کنار بگذارد.

/ا.م