ترکیە بە خرید نفت از ایران ادامە می‌دهد

ترکیە بیش از نیمی از نفت خود را از ایران وارد می‌کند

  اربیل (کردستان٢٤)- مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با رسانه‌های این کشور اعلام کرد که  ترکیه همچنان به روابط تجاری خود با ایران ادامه خواهد داد. وی گفت کشسورش مجبور نیست از تمامی تصمیمات آمریکا تبعیت کند.

آمریکا در تلاش است که ترکیه با آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر ۲۰۱۸ وردات نفت خود از ایران را متوقف کند. اما مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که این کشور بر اساس تصمیم‌های سازمان ملل به تجارت با ایران ادامه خواهد داد.

وزرای خارجه و اقتصاد این کشور گفته‌اند که ترکیه فقط به تحریم‌های سازمان ملل پایبند است. بیش از نیمی از نفت ترکیه توسط ایران تامین می‌شود.

بنابه اداره "سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه" در سه ماهه اول ۲۰۱۸ ترکیه بیش از نیمی از نفت خام مورد نیازش را از ایران تامین کرده است.

سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه اعلام کرده است که میزان واردات نفتی ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۱۸ درمقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و به ۸ میلیون و ۴۴۴ هزار تن تنزل کرده است. بنابه اعلام این سازمان بیش از ۵۰ درصد از کل واردات نفت خام ترکیه در این دوره از ایران صورت گرفته است.

همزمان با اظهارات چاوش‌اغلو در مورد ادامە خرید نفت از ایران، شرکت‌های ژاپنی و هندی از کاستن و در نهایت توقف واردات نفت ایران خبر دادند.

/چللب