وزیر اقتصاد برکنار شد

قدرت خرید مردم 50 درصد کاهش یافته است

اربیل (کردستان24)- مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد دولت روحانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی استیضاح شد.

نمایندگان مجلس در جلسه روز یکشنبه چهارم شهریور با 137 رای موافق و 121 رای مخالف به استیضاح کرباسیان رای دادند.

مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد امروز یکشنبه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

33 نماینده مجلس در نامه‌ای خواستار استیضاح وزیر اقتصاد شدند.

استیضاح کرباسیان در ۱۷ محور تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده بود.

فراکسیون امید وابسته به اصلاح‌طلبان از ابتدا با استیضاخ وزیر اقتصاد مخالف بود.

قبل از جلسه علنی مجلس، فراکسیون امید در جلسه مجمع عمومی خود، استیضاح کرباسیان را بررسی کرد و از حاضرین این جلسه 30 نفر با استیضاح مخالفت و 18 نفر با آن موافقت کردند.

ایسنا گزارش داده است اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور جلسه علنی استیضاح وزیر اقتصاد حضور یافته است.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از موافقان استیضاح وزیر اقتصاد اظهار در جلسه استیضاح اظهار داشت: در دوران وزارت کرباسی، قدرت خرید مردم 50 درصد کاهش یافته و ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور به تاراج رفته و ۵۷ تن طلا و سکه از دست رفته است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی رئیس فراکسیون مرزنشینان هم، با بیمار خواند اقتصاد دولت روحانی، کرباسیان را مقصر دانست و گفت: وزارت اقتصاد از مدیریت اوضاع اقتصادی ناتوان است.

به گفته وی، کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان بلد باشد و بتواند آن را اداره کند، ‌ ایشان توانایی اداره زیر مجموعه خودش را هم ندارد.

شکست عملکرد اقتصادی دولت روحانی، از جمله بیکاری، کاهش ارزش تومان، نوسانات ارز و طلا، گسترش فقر، تورم، گرانی، افزایش نقدینگی، عدم شفافیت و نابسامانی در نظام بانکی مورد انتقاد حامیان استیضاح وزیر اقتصاد قرار گرفته است.

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از عملکرد وزیر اقتصاد گفت عملکرد کرباسی باعث افزایش بیکاری و وضعیت کنونی معیشت شده است.

به گفته وی، برنامه اقتصادی دولت مبتنی بر اقتصاد و اقتصاد مردم‌محور بود، اما دولت عملکردی خلاف آن داشت به طوری که سیاست پولی و مالی دولت و به خصوص عملکرد وزیر اقتصاد باعث کاهش ثروت عمومی و ارزش پول ملی شد.

حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم با اشاره به اینکه ارزش 100 هزار تومان به 25 هزار تومان کاهش یافته است، گفت: نقدیگنی ۴/۵ برابر تولید و خدمات است.

به گفته وی بر اثر کاهش ارزش تومان و افزایش نقدینگی، سرمایه به سمت مسکن و سکه و خودرو رفته و باعث تورم شده است.

مجید کیان‌پور نماینده درود و ازنا هم گفته که بخش عمده قاچاق کالا از گمرکات انجام می‌شود، ولی پس از توزیع در مغازه‌های سراسر کشور، با خرده فروش‌ها برخورد می‌شود.

به گفته وی، بخشنامه‌های متعدد و متفاوت بدون داشتن هدف مشخص  موجب تزلزل در اقتصاد و سردرگمی مردم شده که سیاستهای متفاوت و لحظه‌ای هم در اقتصاد باعث آشفتگی در بازار و اقتصاد شده است.

علی ساری نماینده اهواز هم گفت: در شرایطی که کشور وارد جنگ اقتصادی شده و با بحران مواجه است، متوجه شدیم فرمانده‌ای برای جنگ اقتصادی نداریم. اقتصاد کشور ما با یک توییت و تهدید دچار تلاطم می‌شود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال نمایندگان با متهم کردن نظام سلطه در کشور گفت: سال1396 یکی از سال‌های خوب کشور بود، اما تلاطم‌های به وجود آمده باعث وضعیت فعلی شد که تنها تحت کنترل وزارت اقتصادی نیست و ریشه آن متاثر از بدعهدی نظام سلطه است.