رهبران روسیە، آلمان، فرانسه و ترکیە از تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه حمایت کردند

ائتلافی متشکل از ۷۰ کشور به ریشه کن کردن بقایای داعش ادامه می دهد

 اربیل (کردستان٢٤ )- رهبران چهار کشور ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه که روز شنبه ٥ آبان در استانبول گرد آمده بودند، تا در مورد بحران سوریه گفت‌وگو کنند، از روند مورد حمایت سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ داخلی و تشکیل کمیته قانون اساسی حمایت کرده‌اند.

در پی نشست پنجم آبان ماه در استانبول، چهار رهبر در بیانیه‌ای مشترک از تشکیل کمیته‌ قانون اساسی، به‌عنوان ابزاری برای برگزای انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه، تا پایان سال جاری میلادی، پشتیبانی کردند.

رهبران چهار کشور گفته‌اند "به انتخاباتی شفاف نیاز داریم؛ انتخاباتی که تحت نظارت بین‌المللی برگزار شود. پناهجویان نیز باید امکان این را داشته باشند که در این انتخابات شرکت کنند".

گزارش‌ها حاکی‌ست همچنان موانع مختلفی برای دستیابی به یک صلح پایدار در سوریه باقی مانده‌است؛ از جمله اختلاف آرا در مورد آینده بشار اسد، رئیس‌جمهوری فعلی سوریه که از حمایت ایران و روسیه برخوردار است. کشورهای غربی اما از اسد انتقاد کرده و او را عامل حملات مرگبار و گسترده به غیرنظامیان می‌دانند. جنگ داخلی سوریه نیز با سرکوب شدید اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت اسد آغاز شد.

همزمان با نشست رهبران ترکیە، روسیە، آلمان و فرانسه در ترکیە، از سوی دیگر جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در "کنفرانس بین المللی امنیتی" در منامە گفت: "در سوریه، ائتلافی متشکل از ۷۰ کشور به ریشه کن کردن بقایای داعش ادامه می دهد. رژیم بشار اسد تنها به دلیل حمایت روسیه و ایران در قدرت مانده است."

متیس گفته است، رژیم بشار اسد تنها به دلیل حمایت روسیه و ایران در قدرت مانده است.

/ا.م