سناتور آمریکایی: عقب نشینی از سوریه خیانت به کردها است

وزیر دفاع آمریکا استعفا داد

اربیل (کردستان24)- همزمان با استعفای وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، سه سناتور این کشور تصمیم ترامپ برای اخراج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه را خیانت به کُردها دانستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه 29 آذر ماه در تویتی از استعفای جیمس متیس وزیر خارجه ایالات متحده خبر داد و گفت وی تا دو ماه دیگر کناره‌گیری می‌کند.

متیس هم در نامه‌ای  بدون آنکه به خروج نیروهای این کشور از سوریه اشاره کند، در نامه‌ای استعفای خود را اعلام کرده است.

وی یک روز پس از تصمیی ترامپ برای خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه استعفا داده است.

به نظر مقامات آمریکایی، متیس به این اقدام ناگهانی ترامپ اعتراض کرده است.

 یکی از مقامات آمریکایی با اشاره به این اقدام ترامپ یکی از عوامل استعفای وزیر دفاع بوده است، گفت متیس به ترامپ آموزگاری داده است که از سوریه عقب نشینی نکند.

سه سناتور آمریکایی؛ لیندسی گراهام جمهوریخواه، رابرت منندز و جاک رید از حزب دموکرات در یک کنفرانس مشترک خبری به اقدام ترامپ برای عقب نشینی از سوریه اعتراض کردند.

گراهام اظهار داشت: جنگ علیه داعش به پایان نرسیده است و تصمیم ترامپ تکرار اشتباه باراک اوباما  در سال 2011 برای خروج سربازان آمریکایی از عراق است.

همچنین گفت با وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و کارشناسان نطامی و فرماندهان ارتش صحبت کرده‌ام، آنها مخالف عقب نشینی از سوریه در زمان کنونی هستند.

جک رید هم، عقب نشینی از سوریه را خیانت به کردها دانسته است.

سناتورهای آمریکایی در صدد تدوین طرحی در جهت ترغیب ترامپ برای صرف نظر از تصمیم گرفته شده است.

گراهام خطاب به ترامپ گفت: «با رای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات یک فرصت پیش آمده و از آن استفاده کن».

ترامپ روز چهارشنبه اعلام کردن نیروهای نظامی آمریکا به زودی از سوریه خارج می‌شوند.

اقدام ترامپ واکنش‌های متفاوتی در پی داشته است.

مقامات آمریکایی و متحدان این کشور در اروپا و خاورمیانه از اقدام ترامپ شوکه شدند و از آن به عنوان یک تصمیم غلط و نیمه راه یاد کردند.

اما تصمیم ترامپ با استقبال و خوشحالی رقیب و دشمنان سیاست آمریکا در منطقه؛ از جمله روسیه، ایران، ترکیه و بشار اسد همراه بوده است.