خروج نیروهای آمریکایی از سوریه کندتر می‌شود

سناتور جمهوری‌خواه: آمریکا در سوریه از کردهای متحد خویش حمایت خواهد کرد

 اربیل (کردستان٢٤ )- نیویورک تایمز نوشته است که دونالد ترامپ تصمیم خود را درمورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریە اندکی تعدیل کرده و ضرب‌الاجل خروج از سوریه را به چهارماه افزایش داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از تصمیم خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرد. ترامپ روز دوشنبه ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ نوشت، او در تبلیغات انتخاباتی ۲۰۱۶ گفته بود که سربازان آمریکایی را از سوریه و دیگر کشورها خارج می‌کند. اکنون او به گفته‌های خود عمل می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا در توییت خود نوشت: "اگر فرد دیگری جز دونالد ترامپ کاری را که من در سوریه انجام می‌دهم، انجام می‌داد... قهرمان ملی می‌شد."

گفته می‌شود  ترامپ زیر فشار انتقادها روند خروج سربازان آمریکایی از سوریه را کندتر کرده است.

 روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منبعی مطلع نوشته است ترامپ در دیداری با ژنرال پل لاکمرا، فرمانده عملیات ضدداعش، فرصت خروج سربازان آمریکایی از سوریه را به چهار ماه تمدید کرده است.

ترامپ روز ۱۹ دسامبر به‌طور ناگهانی اعلام کرد که دو هزار سرباز آمریکایی مستقر در سوریه را از  این کشور خارج می‌کند. او گفت دلیل حضور نیروهای آمریکایی در سوریه داعش بود و داعش اکنون تاحد زیادی شکست خورده است. وی همچنین گفت، کشورهای منطقه مانند ترکیه می‌توانند بقیه کار در رابطه با داعش را تمام کنند.

این تصمیم ترامپ با شگفتی و واکنش منفی بسیاری از متحدان آمریکا و انتقاد سیاستمداران در خود این کشور مواجه شد. یکی از کسانی که به شدت از تصمیم ترامپ انتقاد کرد سناتور لیندسی گراهام بود.

تصمیم ترامپ هم‌چنین منجر به استعفای جمیز متیس، وزیر دفاع آمریکا و برت مک‌گورک نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف جهانی مبارزه با داعش  شد.

روز گذشته لیندسی گراهام، سناتور پرنفوذ از حزب جمهوری‌خواه آمریکا پس از دیداری دو ساعته با ترامپ به رسانه‌ها گفت، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی تاخیر در خروج نیروهای آمریکایی از سوریه تا شکست کامل گروه داعش است.

این سناتور جمهوری‌خواه هم‌چنین در توییتر نوشت، طرح ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به‌شکلی انجام خواهد شد که اطمینان حاصل شده باشد که داعش به‌طور کامل از بین رفته است‌، خلا ایجاد شده توسط ایران پر نخواهد شد و از کردهای متحد آمریکا حفاظت خواهد شد.

/ا.م