هماهنگی جدید آمریکا و اسرائیل برای مقابله با ایران

نتانیاهو، ترامپ را به تاخیر انداختن خروج سربازان آمریکایی از سوریه متقاعد کرد

اربیل (کردستان24)- ایالات متحده آمریکا و اسرائیل برای مقابله با ایران بویژه در سوریه، همکاری بیشتری با همدیگر خواهند داشت.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از دیدار با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در برزیل اظهار داشت: همکاری‌های آمریکا و اسرائیل برای اجرای اقداماتی در سوریه و مناطق دیگر برای مقابله با ایران تقویت خواهد یافت.

پمپئو هم گفته است همکاری ایالات متحده و اسرائیل در سوریه و مقابله با ایران ادامه خواهد داشت.

نتانیاهو و پمپئو که برای شرکت در مراسم سوگند ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهوری جدید برزیل، در این کشور به سر می‌برند، با هم دیدار کردند.

نتانیاهو و پمپئو  به جزئیات همکاری بین دو کشور برای مقابله با ایران اشاره‌ای نکردند و در اظهارات جداگانه از «تقویت همکاری دز زمینه‌های امنیتی و اطلاعاتی» و «انجام عملیات مشترک در سوریه و نقاط دیگر برای جلوگیری از تجاوز ایران» سخن گفتند.

اسرائیل که در اساس مخالف خروج سربازان آمریکایی از سوریه است، اما دولت نتانتاهیو به طور آشکار مخالفت خود را اعلام نکرده است.

اسرائیل در کنار ترکیه از نخستین کشوری بود که تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه مطلع یافت.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات دفتر نخست وزیر اسرائیل گزارش دادند که نتانیاهو در تماس تلفنی اخیر با دونالد ترامپ او را متقاعد کرد که روند خروج نظامیان آمریکا از سوریه را آهسته کند. ترامپ با دید مثبت درخواست نتانانیاهو را قبول کرده است.

روزنامه نیویورک هم از تاخیر چهار ماهه خروج سربازان آمریکایی از سوریه خبر داده است.

نتانیاهو در اولین واکنش رسمی گفته بود با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، اقدامات اسرائیل علیه ایران در سوریه افزایش خواهد یافت.

اولین حمله اسرائیل به مواضع ایران در سوریه پس تصمیم ترامپ برای خروج سربازانش از سوریه، در روز چهارم دیماه به وقوع پیوست.

پومپئو پس از دیدار با نتانیاهو در برازیل، در تویتی نوشته است: نتانیاهو را نسبت به تعهد ترامپ و مردم آمریکا برای حفظ امنیت اسرائیل مطمئن ساخت.

وی با تاکید بر دوستی مستحکم بین دو کشور نوشته است: ایالات متحده به طور کامل از "حق اسرائیل برای دفاع از خود" حمایت می‌کند.

پمئپو قبلا گفته بود با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، هیچ تغییری در در همکاری بین آمریکا و اسرائیل ایجاد نشده است.