سوریە ورود نظامیان ترک بە این کشور را محکوم کرد

اردوغان پیشتر گفته بود نیروهای نظامی‌را بر مبنای توافقنامە آدانا وارد خاک سوریە کرده است

 اربیل (کردستان٢٤ )- در حالیکه رجب طیب اردوغان می‌گوید بر مبنای تفاهمنامه آدانا برای سرکوب کردها بە سوریە لشکرکشی می‌کند، دولت سوریه حضور نظامی ترکیه در شمال این کشور را محکوم کرده و آن را ناقض تفاهمنامه آدانا خوانده است.

ترکیه بارها تهدید کرده به دلیل حضور نیروهای کرد در شمال سوریه حق دخالت نظامی را برای خود قائل است، اما در این اواخر رئیس جمهوری ترکیە گفتە است سربازان این کشور بر مبنای تفاهمنامە آدانا در سوریه مستقر شده‌اند.

وزارت امور خارجه سوریه، ترکیه را متهم کرده که در طول جنگ هشت ساله، بارها این تفاهم‌نامه را نقض کرده است.

یک مقام وزارت امور خارجه سوریه به خبرگزاری دولتی سانا گفته است ترکیه از سال ۲۰۱۱ به این سو بارها این تفاهم‌نامه را زیر پا گذاشته است.

این مقام وزارت خارجه سوریه که نامش فاش نشده، ترکیه را به حمایت از تروریست‌ها متهم کرده است.

تفاهمنامه آدانا بیش از بیست سال پیش میان ترکیه و سوریه امضا شد و دو کشور را از روابطی تیره و پر تنش وارد عصر دوستی و باز شدن درهایشان بسوی یکدیگر کرد. بر اساس این تفاهمنامه، سوریه می‌بایست پ ک ک را که سالها بود رهبری و اعضایش را در خاک خود پناه داده بود، سازمانی تروریستی بشناسد، اردوگاههایش را برچیند و اعضایش را از خاک خود بیرون کند. سوریه به این تفاهمنامه عمل کرد و مدت کوتاهی پس از امضای این تفاهمنامه بود که عبدالله اوج آلان، رهبر پ ک ک در آفریقا دستگیر و به ترکیه تحویل داده شد.

تفاهمنامه آدانا که ایران و مصر هم در آن زمان نقش میانجی را برای انعقاد آن بازی کردند، مبنایی شد تا رابطه ترکیه و سوریه از دشمنی به دوستی بدل شود و به بالاترین سطح خود در همه جوانب سیاسی، تجاری و فرهنگی برسد. حتی رهبران دو کشور هم با یکدیگر دوستی خانوادگی برقرار کردند. اما وقتی که سوریه دستخوش نا آرامی شد و همه این دستاوردها از میان رفت.

گفته می‌شود این تفاهمنامه بندهای محرمانه‌ای نیز دارد که از جمله آنها این است که به ترکیه اجازه می‌دهد برای تعقیب اعضای مسلح پ ک ک یا شاخه‌های این حزب، بدون اجازه گرفتن از سوریه، نیروهای عملیاتی‌اش را تا عمق پنج کیلومتری خاک این کشور بفرستد.

نیروهای یگان‌های مدافع خلق (ی پ گ) نقش مهمی در شکست دادن نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه داشتند، اما ترکیه حضور آنها در این منطقه را بر خلاف منافع خود می‌داند.

/ا.م