مذاکرات روسای جمهور آمریکا و کره‌ی شمالی بدون نتیجه پایان یافت

ترامپ: رهبر کره شمالی دیدگاه‌هایی دارد که با دیدگاه‌های ما هماهنگ نیست

 اربیل (کردستان۲۴)- خبرگزاری‌ها روز پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ گزارش کردند کە نشست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بدون نتیجه به پایان یافت.

بر اساس این گزارش‌ها،  اختلافات موجود بین رهبران دو کشور آمریکا و کره شمالی به حدی بوده است که ادامه برنامه این مذاکرات نیز تغییر کرده و گفت‌وگوها دو ساعت پیش از زمان مقرر به پایان رسیده است.

قرار بر این بود که رهبران دو کشور پس از گفت‌وگوهای روز پنجشنبه بیانیه مشترکی را امضا کرده و دو ساعت پس از آن، دونالد ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره دستاوردهای این مذاکرات اطلاع‌رسانی کند. 

 موضوع بر سر خلع سلاح اتمی کره شمالی، خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک کره جنوبی و رفع تحریم‌ها و همکاری‌های اقتصادی آمریکا با کره شمالی بود. پیش از آن، در گزارش‌های منتشر شده از پیشرفت گفت‌وگوها سخن رفته بود و خبرگزاری‌های بین‌المللی حتی به نقل از کیم جونگ اون، از یک "دیالوگ عالی" بین رهبران دو کشور خبر داده بودند.

دونالد ترامپ سپس در یک کنفرانس خبری گفت "آن‌ها خواستار لغو تحریم‌ها بودند، اما ما در حال حاضر نمی‌توانیم چنین کاری بکنیم. همه تحریم‌هایی که تا کنون اعمال شده‌اند، ادامه دارند… مسئله تحریم‌ها فقط نیست. آن‌ها می‌خواهند اقداماتی انجام دهند، ولی این اقدامات آنچه ما می‌خواهیم نیست". وی افزود: "رهبر کره شمالی دیدگاه‌هایی دارد، که با دیدگاه‌های ما هماهنگ نیست."

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا کیم جونگ اون "قول داده که آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی بیشتری انجام نخواهد داد". او تاکید کرده گفتگوهای بیشتری انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره با این‌که دو طرف میز مذاکره را به شکل قهر‌آمیزی ترک نکرده‌اند، گفت: "روابط خوبی بین ما هست. این (بحران اتمی در شبه‌جزیره کره) مسئله‌ای است که از ده‌ها پیش ادامه دارد، روابط ما روابط گرمی است".

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در این کنفرانس خبری گفت پیشرفت حاصل شده، اما هر دو طرف تصمیم گرفته‌اند فعلاً به مذاکرات پایان دهند، چراکه به این نتیجه رسیده‌اند آنچه می‌خواهند هنوز حاصل نشده است.

/ا.م